Sunday, November 15, 2009

Pernah kah kita check apa yang masuk ke tekak kita nie Halal ?

Salam,

Tuan dan Puan yang dirahmati Allah.

Pernahkah terfikir apa yang dimasukan kedalam tekak kita nie...Halal & Haram.

Kita selalunya menyerahkan status halal tersebut kepada para pekedai ynag kita tak kenal , mrk bukan saudara mara kita & sahabat dan kebanyakan Non Muslim ...Kenapa kita yakin sangat mereka itu jujur atau tak ambil untung atau nak ikut peraturan cara Islam ( betul kita kena baik sangka ......soalan kenapa bila manusia kita kena baik sangka , kenapa dengan Allah kita tak baik sangka ????????

Betul ke sijil tu ..kebanyakan photostate .........mereka tak boleh ke dapatkan pendua "duplicate copy" .....atau liminate ........pernahkan kita sebagai penguna sahkan Jakim keluarkan atau Jabatan Agama ......pernah kita tanya..........jika tak betul pernah ke kita buat aduan

Jawapan nya , kebanyakan kita nie jenia tak kesah...............apa kah pernah kita kesah nak masuk Syurga ke Neraka.....kalu kita tak kisah ..maka mungkin kita masuk Neraka.....tetapi namun semua daripada kita nak masuk Syurga ..........? sebab tiada org yang nak masuk Neraka .......ini menujukan niat dan tindakan kita tak selari......betul ke Islam kita nie....atau hanya pada nama sahaja.......

Doa Yang Tidak Diperkenankan
Hadith :
Dari Abu Hurairah r.a katanya,:Rasulullah SAW bersabda:”Hai manusia! Sesungguhnya Allah itu baik. Dia tidak menerima sesuatu melainkan yang baik. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada orang-orang mukmin seperti yang diperintahkan-Nya kepada para Rasul. Firman-Nya:” Wahai para rasul, Makanlah makanan yang baik-baik (halal) dan kerjakanlah amal soleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (al-Mukminun:51) “Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah rezeki yang baik-baik yang telah kami rezekikan kepadamu...”(al-Baqarah:172) Kemudian Nabi SAW menceritakan tentang seorang lelaki yang telah lama berjalan kerana jauhnya perjalanan yang ditempuhnya sehingga rambutnya kusut masai dan berdebu. Orang itu menadah tangannya ke langit dan berdoa:”Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! “. Padahal makanannya dari barang yang haram, minumannya dari yang haram, pakaiannya dari yang haram dan dia diasuh dengan makanan yang haram. Maka bagaimanakah Allah akan memperkenankan doanya.”
(Muslim)



Kita boleh peruntukan masa yang banyak untuk melayari internet.....baca suratkhabar ...berita politik ...cerita artis ...tengok blue filem atau sewaktu dengannya......

Namun , berapa ramia dari kita memperuntukan masa bagi cari pasal maklumat halal

Kita lebih suka beli makan daripada non muslim berbanding perniaga muslim atas alasan mahal tak elok , cepat basi , tak glamour , packing tak cantik .............dan seribu 1000 alasan......adakah tuan / puan dapat jamin bahawa pekedai yang non muslim tu akan jadi saksi kita di hadapan Allah SWT.........di sebabkan kita beli bukan barangan Halal .

Maka , tuan / paun budiman ..sila lawat web site nie.......

1. http://www.halal.gov.my
2. http://www.halal.gov.my/aduan_siar.php ( aduan yang telah dikemukan kepada pihak Jakim dan balasan pihak Jakim ...........nanti kita boleh nampak org yang tuan percayai telah menipu anda terang 2.....kenapa urusan Agama Islam kita serahkan kepada orang lain dan kita tak kisah untuk check.....ini termasuk dari saya juga.....).
3. hdcgolbal.com


Lepas nie timbanglah..................kalau tuan / puan...........................ada jawapan nanti untuk menjawap soalan daripada apa yang kamu makan ?

Sekian
Otam 67

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda