Friday, November 20, 2009

Nak tak jadi Pewaris Syurga Firdaus?

Nak tak jadi Pewaris Syurga Firdaus?

Dalam surah Al-Mukminun ayat 1 ke 11, Allah menerangkan ciri-ciri pewaris syurga fisdaus iaitu syurga yg tertinggi yg mana Allah Gelarkan mereka ini Orang2 yg beriman yg telah mencapai kemenangan kerana mereka mengamalkan garis panduan yg Allah tetapkan. Jadi mari kita lihat dan amalkan bersama sama apakah ciri ciri tersebut;

1. Orang2 yg Khuyuk dlm solatnya - antara tips utk khusyu ; menghafal maksud surah yg kita baca itu. Perlu kita awasi krn Allah Murka kpd org yg lalai dlm solatnya. Bila kita bersolat kita berbicara dgn Allah, dlm makna bacaan surah yg kita baca kita minta tolong dgn Allah dlm segala hal, spt al baqarah 153 "Hai org2 beriman, minta tolonglah kamu dgn sabar dan solat. Sesungguhnya Allah beserta org2 yg sabar".

Selain itu kita juga di suruh berpakaian cantik dan kemas apabila hendak bersolat spt dlm surah al'raaf 31 "Hai anak2 Adam, pakailah perhiasanmu ketika tiap2 solat. makan dan minumlah tp jgnlah berlebihan. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi org2 yg berlebihan". Jgnlah solat dgn bau badan yg busuk, selekeh, (kalau lelaki baju pun x pakai selekeh giler suruh dia pg town pakai mcm tu nak tak? tau plak malu dgn Allah x malu ) sdgkn kita pg keje jumpa manusia pun pakai yg elok dan terbaik inikan kita nk jumpa Pencipta kita!! Jadi kita kena ubah penampilan kita mulai skrg ini setiap kali kita hendak solat ..

2. Orang2 yg berpaling dari perkataan yg tiada berguna.Allah jadikan mulut utk kita memuji muji Nya serta utk tujuan yg berfaedah sahaja, jadilah jauhilah mengumpat, mencerca, maki hamun (sabar ya) menfitnah dan pelbagai lagi ( eloklah diam dr berbuat dosa kering)

3. Orang2 yg mengeluarkan zakat hartanya.Fadilat bersekah ini Allah umpamakan;Al baqarah 261" Misalnya org2 yg menafkahkan hartanya pd jln Allah, spt sebuah biji yg tumbuh menjadi 7 tangkai, pd tiap2 tangkai ada 100 biji, dan melipat gandakan kpd siapa yg di kehendakiNya" Sungguh besar Ganjaran sedekah itu jadi Jgnlah takut bersedekah; Al baqarah 268" Syaitan itu menjanjikn kpdmu dgn kemiskinan (jika bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat keji dan Allah menjanjikan kpdmu suatu ampunan dr pdNya dan kurnia (jika bersedekah) dan Allah luas (kurnianya) lagi Mahamengetahui" Dari ayat ini jelas sedekah bukan saja di beri ganjaran pahala malah di beri ampunan dan kurnia justeru itu mulalah bersedekah...

4. Orang2 yg memelihara kehornatanya (tdk berzina)

5. Orang2 yg memelihara amanah dan menepati Janji

6. Orang2 yg menjaga solatnya Demikianlah ciri2 org yg beriman dan mewarisi syurga fisdausi

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda