Saturday, May 16, 2015

KISAH WALI ALLAH & ISTERI YANG BANYAK BERLETER..

KISAH WALI ALLAH & ISTERI YANG BANYAK BERLETER..
Diceritakan oleh Ustaz Iqbal Zain Al Jauhari...
Lebih kurang dalam 500 tahun yang lepas tinggal seorang Wali Allah S.W.T yang bernama Syeikh Abdurrahman banjar Al Bani...
Syeikh Abdurrahman mempunyai seorang isteri.
Isterinya ini setiap hari akan berleter "berleterrr~ berleterrr~ berleterrr~"
Tapi Syeikh Abdurrahman ini hanya bersabar saja, tiap2 hari mendengar leteran dari isteri nya...
Bertahun tahun begitu Sehingga pada Satu hari Syeikh Abdurrahman sudah tidak tahan lagi, leteran isterinya semakin lama semakin tajam, semakin lama semakin pedas, semakin tegas maka ia tidak dapat menahan dengan leteran itu..
Lalu Syeikh Abdurrahman mengambil keputusan lari dari rumahnya, maka beliau naik ke kawasan pergunungan dan diatas gunung itu ade GUA, sebaik saja dia memasuki gua itu dia berjumpa dengan dua orang yang sedang beribadah kepada Allah disitu...
Salah Seorang bertanya pada Syeikh Abdulrrahman:
"Jika kamu ingin menyertai kami, boleh tapi satu syarat"
"Apa syarat nya?? " tanya Syeikh Abdurrahman Banjar Al Bani..
Jawab si fulan "Ketika giliran kamu membawa makanan, kamu kene bawa makanan untuk kita bertiga"...
"Baiklah, tidak ade masalah"...
Pada keesokkan pagi salah seorang dari mereka berdoa pada Allah S.W.T.
dengan kuasa Allah S.W.T dikabulkan doanya, datang makan yang dibawanya..
Pada tengaharinya seorang lagi berdoa pada Allah S.W.T. bertawasul...
Syeikh Abdurrahman ketika itu dia tidak tahu yang dia itu seorang Wali Allah yang dia tahu dia sedang lari dari isterinya...
Sampai giliran Syeikh Abdurrahman berdoa, maka dia pun berdoa,
Subhanallah, Allah Kabulkan doanya datangkan makanan dihadapan mereka... apabila mereka makan bersama sama kemudian makanna yang dirasakan itu lebih lazat dari mereka berdua, 2 orang itu bertanya pada Syeikh Abdurrahman
" Mengapa makanan kamu lebih lazaat dari makanan kami berdua?? Dengan siapa kamu bertawassul??"
Syeikh abdurrahman menjawab : " jika kamu hendak tahu dengan siapa aku bertawassul dengan syarat kamu berdua kene beritahu dulu dengan siapa kamu bertawassul.."
Lalu salah seorang itu beri tahu pada Syeikh Abdurrahman :-
" kami datang diatas arahan Syeikh kami, untuk datang ke hadramaut ini untuk menuntut daripada seorang wali Allah yang kami dengar dari mulut Syeikh kami namanya Syeikh Abdurrahman banjar Al Bani, sejak kami datang kesini kami bertawassul dengan nama orang ini saja."
Syeikh Abdurrahman terkejut :- "SUBHANALLAH!!! nama yang kamu sebut itu adalah nama aku sendiri."
"SUBHANALLAH Betul ke?? " lalu ia dipeluk, di cium lantas seorang itu bertanya: "wahai Syeikh dengan Siapa kamu bertawassul?"
"Aku tidak tahu dengan siapa aku bertawassul, aku hanya bertawassul dengan orang kamu bertawassul..."
(Yakni Syeikh bertawassul dengan dirinye sendiri)
"Wahai Syeikh Abdurrahman daripada mana kamu dapat kedudukan tinggi seperti ini??"
"Aku tidak mempunyai ibadat yang banyak, amalan sunat yang banyak, qiamulai tidak banyak cuma biasa biasa sahaja... Tapi mungkin dengan satu asbab menaikan aku darjat yang tinggi ini, selama ini bertahun tahun aku bersabar dengan leteran isteri ku.."
Mereka berdua berkata: "iyee mungkin mungkin dengan sebab kamu bersabar dengan isteri kamu menaikan darjat kamu tinggi ini"....
Syeikh Abdurrahman :- "Jadi mengapa aku terus duduk disini tidak patut lagi aku disini, aku patut bersabar dengan isteri aku dan makam ku akan terus meningkat..."
Lalu Syeikh Abdurrahman pun balik kerumah nye, waktu itu malam..
Sebaik saja sampai dirumah, Syeikh mengetuk pintu
"tukk! Tukk! Tuk!" Assalamualaikum~~
"Tuk! Tukk! Tukk!" Assalamualaikum~~
Lalu terdengar suara isterinya dari dalam :- " TIDUR LUAR BANG!!"
"YA ALLAH!! Xpe2 ini peningkatan makam, jangan sia sia kan"
Syeikh "Baiklahhh.."
Keesokkan subuh harinya isterinya bukak pintu dan berkata :-
"Haa baru sekarang abang tahu abang mencapai tahap wali kerana saya, selame nie dengan leteran saya dengan sabar abg pada saya membuatkan abang mencapai tahap Wali.."
Apakah maksud semua ini???
Rupa rupanya isterinya Pun Wali Allah juga....

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda