Sunday, May 10, 2015

Itik Pulang Ke Reban Setiap Kali Azan Asar

greenboc.blogspot.

Posted by Green Boc

Tumpat: Setiap kali azan Asar berkumandang, 1,800 itik milik Nawi Latiff, 61, akan mula bergerak masuk ke dalam reban terletak berhampiran rumahnya. 

Seperti sudah dididik, semua itik milik warga emas yang mesra dikenali sebagai Pok Wie itu berbuat demikian tanpa arahan daripadanya

Nawi berkata, selewat-lewatnya jam 5 petang, semua itik berkenaan yang mula dipelihara sejak tujuh tahun lalu akan memenuhi reban tanpa seekor pun tertinggal di luar

Menurutnya, ada tekniknya untuk mengajar itik berkenaan berdisiplin hingga begitu. 

"Sebagai permulaan setiap kali azan Asar berkumandang, saya akanmengumpan semua itik ini dengan meletakkan dedak dalam reban. -HM 


ULASAN GB
Menarik bukan?

Setiap ali azan Asar berkumandang itik-itik ini pulang ke reban.

Annehnya terdapat juga manusia yang beragama Islam, sekalipun azan Maghrib telah berkumandang tapi masih sibuk di pusat membeli belah atau tengah mentekedarah di restoran.... 
comments:

Anonymous said...
tak baik GB sama kan itik itik dengan orang orang melayu tau....

orang orang melayu lagi bahalol dari itik itik lah , dan bangga jadi bahalol tau.

biar papa kedana , miskin , mentekedarah duit duit kopi dari kerja kuat carirezeki halal.

apa kah sama orang orang bahalol yang tidak boleh di didik dengan itik itik yang sanggup belajar ?
Anonymous said...
Ada kan ruang ceramah agama setiap tempat kplx membeli belah . untuk kesedaran kususnya org melayu.
Anonymous said...
Hahaha..walaupun terkena I likeeeee...memang betul2 tak betul..
Anti Fitnah said...
Contoh yang terbaiiiikkkkk.
Bagi Anon 10.34 pm, GB tak kata orang Melayu pun. Yang hang ni ibarat siapa yang makan cili, dia yang terasa pedasnya. Awat Melayu tak boleh ditegurkah sedangkan Allah swt menyamakan ulamak jahat seperti anjing???????
Semua binatang dan tumbuhan amat taat akan perintah Allah swt, hanya MANUSIA yang diberi akal sahaja yang sentiasa terkeluar landasan ...
Anonymous said...
Ia adalah contoh Classical Conditioning yang dipopularkan oleh Ivan Pavlov. Pavlov menjalankan eksperimennya dengan anjing. Elemen yang penting dalam Classical Conditioning ialah US, UR dan CS. Pok Wie mengaitkan ganjaran dengan bunyi azan. Ia juga boleh dilakukan kepada manusia seperti menjelang pilihanraya hulur duit atau sesiapa kali hujung tahun, kakitangan awam dapat bonus. Contoh yang paling menarik ialah apabila berpeluang membentuk kerajaan atau terdapat kekosongan jawatan MB, ransangan ialah untuk merebut jawatan MB. Samalah juga apabila PR memenangi PRU14 nanti, kita akan dapat melihat ramai orang berperangai seperti anjing Pavlov termasuk ustaz-ustaz juga.
Anonymous said...
GB tq for the reminder
Anonymous said...
Didikan dan sistem yg betul boleh ubah tatalaku beribu itik. Maknanya didikan dan sistem yg ada di Malaysia x betul kerana gagal mengubah tatalaku rakyat M'sia. Yg x betul tu bermula drpd pembuat dasar itu sendiri, iaitu kerajaan thaghut yg ada skrng.
Anonymous said...
Nak diberitahu disini binatang pun tahu balik ke pangkal jalan kalau sudah tersesat. Kepada mereka yang terlanjur dengan dosa yang banyak, baliklah ke pangkal jalan. Kalau binatang pun boleh buat manusia semestinya boleh melakukannya.
Anonymous said...
Anony 3.43 jgn cakap mcm tu bro, kalau didikan k'jaan tak betul, rakyat lagi tak betul sbb rakyat tak mahu berubah.

Cth: Di negeri serambi Mekah sendiri pun sama saja perangai rakyat nya lagi tak betul. Peniaga-peniaga akan berhenti berurusan jaul-beli bila azan berkumandang masuk wktu solat tapi tak pergi solat. Berhenti berurusan jual-beli hanya menghormati azan @ TAKUT KENA SAMAN SAJA. PERANGAI BETULKAH TU?. Minta pencerahan bro!!!!.

Kalau K'jaan Serambi Mekah BETUL, KELUARKAN SAMAN KPD YG TAK PERGI SOLAT BUKAN SAMAN YG BERURUSAN JUAL BELI KERANA TAK HORMATI WAKTU SOLAT SAHAJA.
Anonymous said...
Anony 3:43 Bagaimana didikan & sistem yg ada di Negeri Serambi Mekah itu sendiri. 

Di Pasar Malam - Peniaga yg membuat urusan jual-beli masa AZAN Waktu Maghrib akan diSAMAN, Tak Pergi SOLAT TAK apa.Minta Pencerahan. Itek tu pun dok di Negeri Serambi Mekah juga.
Anonymous said...
Anon 9:04 dan 10:01pm, jika semua negeri lain ikut spt yg kamu cakap tu amat moleklah kamu tuding gitu pd serambi mekah. Tapi negeri lain lagi hebat, boleh bergencok mabuk-mabukan lagi.
Anonymous said...
bila BN tabur BR1M, melayu serbu macam itik, 
bila kenyang jadi makanan
Anonymous said...
Anon 2:00 AM, Bbetul tu negeri lain lagi hebat PKR Selangor dua pesta besar/hebat telah di anjurkan : PESTA ARAK & SENTUH ANJING; PESTA ARAK, Ajenda tersirat DAP & PKR : SENTUH ANJING?????: 

Betul juga mcm 9:04 pm cakap. Itek dengar azan pulang ke reban, tak solat tak mengapa sbb dia itek, tak ada siapa nak saman.
__._,_.___

No comments:

Hantaran 25k

Ok la tu. Hantaran tu sebenarnya boleh cari. Yang tak boleh cari tu skilss. Tetiba Pak Cik Semangat. Hahaha Tun Follow ...