Tuesday, January 13, 2009

Sebab pelanggan anda tak setia

Sebab-Sebab Pelanggan Tidak Setia
=> 3% berpindah=> 5% mempunyai hubungan dengan syarikat lain=> 9% meninggalkan atas sebab kompetitif=> 14% tidak berpuashati dengan produk @ perkhidmatan=> 68% layanan yang tidak berbeza oleh pemilik, pengurus atau sebahagian pekerja kepada pelanggan=> 1% mati
* Hanya 4% pelanggan yang tidak berpuashati akan komplen dan mereka akan memberitahu 8 hingga 10 orang lain tentang ketidakpuasan hati.* Kajian American Express di Australia=> 73% pelanggan komplen tentang masalah mereka paling serius=> 27% tidak komplen = 52% fikir komplen tidak mendatangkan hasil, 38% fikir tidak berbaloi menghabiskan masa, 10% tidak tahu di mana & bagaimana hendak komplen.

Sekian
Otam

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda