Friday, May 15, 2009

MENCARI REDHA ALLAH S.W.T

Assalammu’alaikum warahmatullahi wabarakahtuh…
Bismilahirohmanirohim

KEHIDUPAN…yang diwarni dengan KECERIAN dan KESERONOKAN memberikan kekuatan dan semangat untuk terus mengharungi kehidupan seharian, walau apa rintangan yang bakal terjadi. Kehidupan akan menjdi lebih bermakna apabila matlamat mencari keredhaan Allah S.W.T., diletakan dalam senarai yang paling atas yang ingin dicapai. Bila mana ini terjadi, semua pemasalahan hidup menjadi suatu ujian yang perlu dihadapi dengan perasaan ceria dan menyeronokkan.

Seorang sahabiyyah bernama Ummu Sulaim binti Mihlhan diuji Allah S.W.T. dengan kematian anak lelakinya semasa ketiadaan suaminya dirumah ketika itu. Pada saat itu suaminya Abu Thalhah keluar bermusafir ke jalan Allah S.W.T. Beliau memahami keadaan suaminya yang akan pulang dari musfirnya, pasti suaminya amat meinduikan untuk bertemu dengan isteri dan anak-anaknya yang sudah sekian lama ditinggalkan, Bagaimana perasaan suaminya nanti apabila mendapati anak kesayangannya telah meninggal dunia?

Ummu Sulain menghadapi suasana ini dengan penuh kebijaksanaan. Belia berpesan kepada ahli keluarga: “ Jangan kamu beritahu Abu Thalhah tentang anaknya sehinggalah aku memberitahunya”. Kepulangan suaminya, Abu Thalhah disambut keseronokan, seolah-olah tidak ada apa-apa perkara penting terjadi dirumah semenjak suaminya keluar bermusafir. Ummu Sulaim menghidangkan makan malam yang istimewa dan makan bersama-sama dengan peunuh kasih-sayang. Layanan pada malam itu amat istimewa jika dibandingkan dengan keadaan sebelumnya. Setelah selesai menjamu selera, mereka bersam-sama melakukan hubungan kelamin pada malam itu.

Setelah selesai melayan suami tercinta Ummu Sulain mendekati suaminya dan berkata:” Wahai Ibu Thalhah, apa pandangan kamu kalaulah suatu kaum meminjam barangan mereka kepada seorang ahli rumah, kemudian mereka menuntut balik barang pinjaman itu, apakah mereka berhak untuk dihalang? Jawabnya:” Tidak”, Ummu Sulaim berkata lagi:” Maka serakanlah anakmu kepada Tuhan”. Berita kematian anaknya itu telah mengejutkan Abu Thalhah sehingga menimbulkan kemarahan dalam hatinya. Pada keesokkan harinya, Abu Thalhah menemui Rasulullah S.A.W., bagi menceritkan peristimewa malam itu, Nabi S.A.W., bersabda “ Semoga Allah S.W.T. memberkati kamu berdua pada apa yang telah berlaku dimalam yang lalu”..Berkat kesabaran Ummu Sulaim melayan suaminya, dengan kekusaan Allah S.W.T, beliau telah hamil hasil hubungan kelamin pada malam tersebut.

Semasa peristiwa Pembukaan Kota Mekah, Ummu Sulaim turut menyertai rombongan Rasulullah S.A.W. dan tentera Muslimin ke Kota Mekah. Pada saat itu kandungan Ummu Sulain sudah masuk bulan akhir, tetapi kandunganya itu tidak menghalang keiiginan dan kehendaknya untuk menemani suaminya Abu Thalhah bagi memperolehi kemuliaan jihad pada jalan Allah. Abu Thalhah memahami kesukaran yang bakal dialami oleh peringkat akhir itu. Hatinya amat berat untuk membenarkna isterinya turut serta. Keadaan ini memaksanya menemui Rasulullah S.A.W. untuk meminta izin membawa isterinya bersama. Rasulullah S.A.W.

Memahami semangat jihad dan kekentalan iman dalam diri Ummu Sulaim, lalu Baginda S.A.W, mengizinkan Ummu Sulaim ikut serta. Kebenaran daripada Nabi S,A,W, cukup memberi kegembiran kepada Ummu Sulaim kerana beliau dapat menyaksikan sendiri Pembukaan Kota Mekah. Akhirnya dalam peristiwa itu Kota Mekah kembali menjadi hak milik kaum Muslimin tanpa berlaku sebarang pertumpahan darah.Alhamdulilah.

Tidak beberapa lama selepas pembukaan Kota Mekah, terjadi pula peperangan Hunain apabila tentera Rom dan Parsi menyerang Kota Mekah. Peperangan Hunain membuktikan kekuatan iman dan semangat juang Ummu Sulaim turut serta secara aktif dalam Peperangan Hunain walaupun dirinya sedang sarat mengandung.

Dalam satu situasi, Ummu Sulaim telah mengambil khanjar dan bergerak ikut dibelakang Rasulullah S.A.W., Abu Thalhah melihat keadaan itu, lalu beliau berkata kepada Rasulullah :” Wahai Rasulullah S.A.W.,, ini Ummu Sulaim membawa bersamanya khanjar,” Rasulullah bertanya kepadanya:’ Untuk apa khanjar itu? “ Ummu Sulaim menjawab:” Aku membawanya, sekiranya menghampiriku salah seorang musyrik aku akan belah perutnya”. Lalu Rasulullah S.A.W. ketawa. Kata Ummu Sulaim lagi: “ Wahai Rasulullah, bunuhlah orang yang selepas kita(yang melarikan diri) daripada kalangan mereka yang masuk Islam pada hari pembukaan Kota Mekah, kamu kalah kerana mereka”

Sabda Rasululah S.A.W., “ Wahai Ummu Sulaim, sesungguhnya Allah S.A.W. telah mencukupkan dan telah melakukan yang baik”(Riwayat Bukhari)

Maka tidak hairanlah Allah S.W.T., mengetahui kebenaran iman Ummu Sulaim, lalu datanglah berita gembira tentang syurga pada lidah Rasulullah S.A.W., Baginda S.A.W. bersabda: “ Aku telah memasuki syurga lalu aku mendengar eKhasyafahi, lalu aku bertanya siapakah itu? Lalu mereka menjawab:” Inilah al-Ghumaisha( Gelaran dan panggilan bagi Ummu Sulaim kerana tahi mata yang ada pada matanya) binti Milhan, ibu Abas bin Malik”(Sahih Bukhari)

Wassalam

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda