Wednesday, September 28, 2011

PUNCA MASALAH KHAWIN LAMBAT DI SEBABKAN BUDAYA MELAYU SESAT

PUNCA MASALAH



Pada pandangan saya, budaya kita yang tak kena tempat berlawan dengan syirat Islam . Banyak perkara dalam budaya kita yang tidak masuk akal dan kadangkala meyusahkan diri sendiri dan Agam Islam  Budaya yang berakar umbi ini menyebabkan ramai orang takut nak berkahwin, dengan alasan mereka tidak mampu walaupun secara fizikal dan mentalnya mereka sebenarnya mampu , sebab dipandang perkara utama adalah benda kebendaan,.

Sedikit pemerhatian dan penyelidikan yang saya lakukan:

1.Perkahwinan perlu dilakukan secara bersederhana. Motif kahwin kan nak menjamu saudara-mara dan rakan-rakan? Jadi, makanan sahaja lah yang perlu diambil kira. Tak perlu nak membazir duit untuk perkara lain seperti pelamin. Biasanya, pelamin yang biasa sahaja pun dah berharga RM 1500. Itu baru pelamin. Belum lagi hiasan ini dan hiasan itu.Bila buat jamuan kita tak pernah niat jamuan itu sebagai satu amal jariah dan di hadiahkan kepada orang tua / datuk nenek dan sebaginya ...........kita selalu sebuk pasal APA ORANG KATA ......DAN TAK PERNAH FIKIR PASAL APA ALLAH SWT KATA?


2."Harga" seseorang wanita diukur dari tahap pendidikan beliau dan bukan diukur dari pengetahuan agama seperti yang di sarankan oleh Islam. Apabila wang hantaran diletakkan terlalu tinggi, perkahwinan terpaksa dibatalkan atau ditangguhkan. Sedangkan akad nikah itu lebih penting dari wang hantaran.
Wanita adalah salah satu elemen akan menentukan keluarga tersebut diredhai dan di pimpin kehalan surga................calon isteri siang -siang lagi tak tutup aurat ....apa cerita ....itu tak tanya lagi bacaan fatihah dan bacaan lain dalam sembahyang................

3. Perkahwinan sepatutnya adalah perkara yang paling mudah dan cepat, tetapi kini ia telah menjadi beban.

Zaman kini, perkahwinan sangat rumit dan rata-ratanya takut untuk berkahwin, putara bila mana -mana individu nak berkhawin paling hampas / kurang ................calon suami ( sama ada duit sendiri , pinjam bank atau pinjam abang long) semua kena sekitar RM10,000.00 dari hal tunang sampai nikah  ...kalu tak ada jangan nak cerita khawin secara sah di Malaysia , kalau khawin lari lain cerita . Sebab itu, gejala zina menjadi-jadi sehingga Ketua Menteri yang sangat 'pandai' mencadangkan agar di adakan sekolah khas bagi perempuan-perempuan yang sudah terjebak dengan gejala mengandung anak luar nikah. Satu idea yang pelik.

Islam sendiri menggariskan berkenaan keperluan perkahwinan itu sebagai salah satu kaedah menyalurkan fitrah ke jalan yang selamat. Kaedah inilah disebut sebagai 'taysir Az-Ziwaj'.

TAYSIR AZ-ZIWAJ : JALAN PALING SELAMAT

Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia .ala

Firman Allah swt yang bermaksud :

dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui .

An Nur : Ayat 32

KESIMPULAN
Berkahwin itu satu daripada sunnatullah. Ia adalah pembuka jalan kepada rezeki dan keberkatan. Isu yang dikeluarkan ini pula bukanlah isu poligami yang rata-rata memang masing-masing ada pendapat yang lebih kritikal berbanding isu kahwin ini, tetapi isu untuk memudahkan perkahwinan.
 
Sumber : Nina Nurziana , Ustaz Nasaruddin, iluvislam.com


 

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda