Wednesday, September 28, 2011

Kenapa perempuan kahwin lambat??

 Lagi 2 bulan, masuk tahun baru. 2011. Maknanya, umur aku & umur korang gak akan bertambah setahun lagi..Tahun ni umur aku dah masuk 30 tahun, maka, tahun depan 31 tahun lah..(Age is just a number, baby..ceewahhh!)

"Ni anaknya yang mana?" "Owhhh, yang bongsu...kenapa tak kahwin lagi??"

"Eh, kok ada anak dara lagi? Ingatkan semua dah kahwin??"

"Eii..dah andartu nih..dah 30 tahun tak kahwin lagi.."

"Imah, bila nak kahwin..kawan-kawannya semua dah kahwin...anaknya pun dah ramai.."

Tu semua tu soalan2 biasa kat telinga ni..dah lali dah kot? Kalau korang tolong bagi duit nak buat kenduri time aku kahwin tak pe gak..

Kenapa aku tak kahwin lagi? Umur bukan muda remaja lagi..huhuhu..(tak pe, yang penting hati muda)


Dalam family aku, aku ada 4 orang kakak. Semua kahwin muda..paling tua pun masa kahwin tu kakak aku yang sulong, masa tu umur dia baru 23 tahun.

Anak buah sulong aku pon dah kahwin jugak masa tu umor dia 21 tahun, tahun ni adik dia pulak..baru 18 tahun, sempat pergi PLKN seminggu je kot? Lepas tu suruh husband dia jemput balik sebab rindu..

* Lain kali habiskan la PLKN tu dulu baru nak kahwin..tak menyempat kenapa?? (emosi lak aku nih..huhu..tak pe, dah jodoh)

awan-kawan sekolah rendah/menengah aku sorang demi sorang dah kahwin, yang lelaki tak payah cakap lah..masing-masing kahwin muda..paling ramai kahwin masa umur 25 tahun!

Selain aku, ada lagi 1,2,3,4,5 kot yang perempuan tak kahwin lagi.
sebab apa kitorang tak kahwin-kahwin lagi??


Hasil Survey

Ni ada lah hasil daripada survey aku ke atas diri aku sendiri & ke atas kawan-kawan aku..setelah ditapis dari unsur-unsur yang tak sepatutnya, maka aku keluarkan 5 sebab sahaja. Sebab-sebab ini tiada kaitan dengan anda & keluarga anda..Tapi mungkin ada yang akan terkena tempias dia..Opss! Tak sengaja~

Sebab pertama

Susah nak carik lelaki yang sebaya atau lebih tua dari kitorang yang masih single & available. Yang ada pun...hurmmm, suami orang ye..Yang tu ramai offer diri..ish..ish..ish..

Niat mereka ada yang memang ikhlas nak jadikan wife atau nak saja-saja nak menggatal.

Yang nak menggatal tu : Korang ingat kitorang ni desperate sangat nak ada boyfriend sampai sanggup nak jadi kekasih gelap korang? Kalau ada pon, may be sebab kitorang pun tengah boring tak tahu nak buat apa..tapi jangan nak melebih-lebih ok?? Flirting is OK. Sebab kitorang kan single lagi ;-)



Yang nak jadikan wife tu pulak..: Kamu ingat kitorang desperate sangat nak bersuami sampai sanggup jadi isteri ke-2, ke-3? Ok, kalau kitorang nak & wife korang bagi permission, mampu ke nak tanggung kitorang? Boleh ke bersikap adil? Kalau cuma tahu beristeri 2-3 orang tapi serba serbi kurang, baik tak payah. Pasal agama tau cakap, tapi pandai ke nak praktiskan?? (Huish..pesal garang bebenor ni?)





Sebab kedua

Saingan sengit..berapa ramai perempuan single yang muda-muda kat Malaysia ni? Masih bergetah, kulit pun belum berkedut lagi..huhuhu..cam dah nak kena inject vitamin C je nih..~

Plus, sekarang ni, bukan setakat perempuan muda je yang jadi saingan kitorang, budak-budak lelaki yang dah tukar taste pon nak join sekaki..hurmmm..owh donia~





Sebab ketiga

Ramai lelaki takut nak approach lagi-lagi kalau ada antara kitorang yang berjawatan besar, bergaji besar, berkereta besar, berbadan besar...kitorang pun perempuan jugak..bukan semua perempuan yang mata duitan, kalau dia ada ijazah, master, PHD, maka kitorang nak carik yang setaraf tu jugak..

Kalau kitorang jadi manager hatta CEO, COO sekalipon, kitorang nak carik yang macam tu jugak..salah tuh..no no no..

Dah kitorang dikurniakan Allah otak yang bijak, nak buat macam mana kan??



Memang ada yang macam tu, tapi bukan lah semua..& memang ada jugak antara kitorang yang tak kisah, tapi EMAK BAPAK kitorang yang kisah..maka, kalau ada kes macam tu, pandai-pandailah bawak berbincang dengan orang tua kita..

"Emak bapak nak tengok anak emak dengan bapak sampai tua kerepot tak kahwin-kahwin ke??" sambil buat muka kasihan...



Tapi, sebagai lelaki..kalau isteri tu gaji lagi besar, jangan lah ambik kesempatan pulak..tak baik tau..

Kitorang ni bekerja sebab nak tolong ringankan beban keluarga & emak bapak kitorang hantar mengaji tinggi-tinggi bukan untuk kahwin dan duduk kat rumah je.. (Kalau yang famili kaya tu tak apa lah kan..) Emak bapak kitorang berpuluh ribu habis untuk support kitorang belajar, so kitorang sebagai anak kenalah senangkan emak bapak kitorang jugak kan? Dan sebagai emak, kitorang pun nak lah sediakan kehidupan yang selesa untuk anak-anak kitorang..tak gitu?


Sebab keempat

Memilih ke?

"Tu lah kau, memilih sangat..tu yang sampai sekarang kau tak kahwin lagi.."

Ok, yang ni aku tak berapa setuju sangat. Korang yang dah kahwin tu, main grab je ke sesapa yang lalu depan mata? Tak kan? Kalau kita nak beli sayur pun kena pilih sayur tu elok ke rosak ke kan..Tak kan nak main ambil & bayar je..Nanti sampai rumah tengok-tengok sayur tu tak elok..dah tak boleh nak makan..membazir je..~

Owh ya, even kalau family yang aturkan jodoh kita tu..emak bapak kita pun sure akan pilih siap-siap kan? Tak kan diorang nak ada anak menantu yang cam anak hantu? Takut nanti kena heart attack! "Aku ingat kau anak menantu yang paling bagus, tapi rupa-rupanya, kau adalah anak hantu yang tak boleh pakai sesen pon!"

Sebab kelima

Semua tu jodoh...

Ada antara kitorang yang lebih 5 kali bercinta. Ada jugak yang 2 kali bertunang. Semua tak menjadi. Sampai sekarang tak jumpa-jumpa lagi calon yang sesuai. Memang kadang-kadang sunyi tak ada kekasih hati. Kadang-kadang malu nak pergi mana-mana majlis kalau datang sorang-sorang..Bukan malu apa, sebab kadang-kadang kawan-kawan/sedara mara/jiran tetangga kita ni kalau cakap mulut tak ada insurans..dah tu pulak macam tengah pegang mickrofon. Satu kampong boleh dengar..cam halilintar menusuk ke telinga soalan-soalan tu kan..ish..ish..ish..

"Makcik, jodoh tu kat tangan Allah..bukan kami mintak umur dah meningkat macam ni kami tak kahwin lagi..tapi jodoh kami belum sampai..bersyukurlah jodoh anak makcik tu sampai awal..tapi bila anak makcik tu dah kahwin, bahagia ke dia? Kahwin tu tiket untuk dapat kebahagiaan sampai ke akhir hayat ke? Ni bila saya belum kahwin, makcik tanya saya bila saya nak kahwin, besok lusa saya kahwin, makcik tanya lagi, bila nak dapat anak..Bila saya dah dapat anak, tanya pulak bila anak nak kahwin...ish..ish..ish..Kami kahwin bukan untuk tutup mulut orang yang suka bertanya atau pun nak bahagiakan hati orang lain tapi hati kami yang menderita..bukan macam tu...kami nak kahwin sebab kami memilih untuk berkahwin..dan si dia boleh membahagiakan kami & keluarga kami..Jodoh maut, ajal pertemuan di tangan Allah..jika ditakdirkan kami kahwin lambat, maka lambat lah..siapa lah yang tak nak kahwin makcik oiii...Makcik doakan je lah ye banyak-banyak saya cepat kahwin..Makcik jangan risau teruk sangat, makcik tu ada darah tinggi..nanti makcik stress..nanti dah tiba masa saya kahwin, saya jemput makcik datang wedding saya, siap mintak makcik tepung tawar lagi ye...nak tangkap gambar sekali pon tak pe ye makcik.."


Tak ada siapa nak hidup sorang-sorang sepanjang hayat..Bila tengok program SINGGAH SAHUR kat TV3 tahun lepas, sedih tengok ada sorang atuk tu duduk sorang-sorang kat rumah usang..Menghabiskan sisa usia sendirian..makan minum sakit pening, tak ada siapa yang nak ambil peduli..

Ataupun ada satu berita kat akhbar, seorang atuk yang hayatnya berakhir di dalam van usang tanpa ada famili di sisi..

Ya Allah...jauhkan lah kami daripada bersendirian sampai hujung hayat kami..

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda