Thursday, April 30, 2015

Doktor Falsafah Buat Kerja Part-Time Cuci Tandas



Doktor Falsafah Buat Kerja Part-Time Cuci Tandas
 
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
tranungkite.net
 


Seorang lelaki yang mempunyai kelulusan doktor falsafah menceburkan diri secara sambilan sebagai pencuci tandas masjid tanpa sebarang bayaran.

Bila ditanya mengapa doktor buat kerja-kerja sebegini... Jawapannya " nak meneutralkan diri bahawa saya bukan sesiapa" .... Hmm jawapan yang..... WOW!!!!

Beliau mgambil contoh ulama yg tkemuka di Arab Saudi ketika keretanya dikerumuni oleh pgikut2 sehinggakan terangkat riak dlm hatinya,lalu beliau turun lantas mcuci tandas di masjid-Al Khawater.
 

Tuesday, April 28, 2015

Hakikat ekonomi semasa




Hakikat ekonomi semasa

thecybersniper.blogspot

Kepada semua rakyat Malaysia, bersedia hadapi SEPULUH cabaran ekonomi Malaysia terbesar tahun depan : 

1. KENAIKAN KOS SARA HIDUP RAKYAT
Langkah Kerajaan menaikkan harga petroleum (naik 20 sen), tarif elektrik (naik 15%), harga gula (naik 30 sen), harga tepung (naik 20 sen) dan kadar tol (minima 50 sen) sedikit sebanyak akan melonjakkan kos sara hidup semua rakyat. Paras inflasi rasmi terkini telah pun meningkat kepada 3.4%, tertinggi dalam setahun. Inflasi tidak rasmi/sebenar mungkin tiga kali ganda lebih 10% setahun.

Harga purata secawan kopi kini ialah RM1.60, harga nasi lemak ialah RM1.80 sementara sekeping roti canai sudah mencecah RM1.20 tidak termasuk GST 

2. PARAS HUTANG KERAJAAN YANG TINGGI
Paras hutang kerajaan meningkat sejak tahun 1970. Hutang Kerajaan Persekutuan pada tahun 1970 hanyalah RM2 billion, pada tahun 1999 berjumlah RM95 billion tetapi sekarang telah mencecah RM568.2 bilion atau 53% daripada KDNK menghampiri had siling 55%. Pihak asing pula memiliki kira-kira 15% daripada jumlah hutang dalam negara. Keadaan ini boleh mempengaruhi kadar pertukaran wang asing negara. 

Untuk rekod, kerajaan membelanjakan lebih RM10 bilion setahun hanya untuk membayar faedah hutang-hutang yang diambil oleh Kerajaan Persekutuan. 

3. PARAS HUTANG ISI RUMAH RAKYAT YANG MEMBAHAYAKAN
Hutang isirumah rakyat Malaysia telah berganda kepada RM750 billion atau 76.2% KDNK dalam Julai tahun ini. Pecahan besar adalah pinjaman perumahan 29%, pinjaman kenderaan 51%, pinjaman peribadi 15% dan pinjaman pelajaran 33%. Ini bermakna rakyat Malaysia secara amnya membuat perbelanjaan dengan membazir dan tidak berhemah.

Jika tidak dikawal, lima tahun lagi hutang isi rumah di Malaysia boleh melebihi 100% kepada KDNK negara bermakna pendapatan yang diperolehi tidak cukup untk membayar hutang terkumpul.

4. PERTUMBUHAN EKONOMI DEKAD YANG LEBIH PERLAHAN 
Jumlah keseluruhan ekonomi Malaysia (KDNK) tahun 2014 adalah RM1.07 trillion. Walaupun ekonomi global dijangka meningkat, pertumbuhan KDNK Malaysia purata sepuluh tahun lepas lebih perlahan hanya sebanyak 5% dan banyak didorong oleh permintaan domestik. Berbanding pertumbuhan KDNK purata sebanyak 7% pada tahun 1990an yang didorong oleh sektor eksport dan luaran.

Untuk rekod, semenjak 1945 ke tahun 1998, Malaysia adalah salah satu daripada 13 negara yang telah mencapai pertumbuhan mantap melebihi 7 peratus selama lebih daripada 53 tahun. Walaubagaimanapun selepas 1998, pertumbuhan ekonomi Malaysia telah jatuh dengan perlahan.

5. KOS PENGURUSAN KERAJAAN YANG TINGGI
Daripada tahun 1970 hingga 2013, jumlah perbelanjaan pengurusan kerajaan meningkat daripada RM2.2 bilion kepada RM216.2 bilion. Komponen yang terbesar ialah gaji kakitangan kerajaan. Untuk nota, Malaysia memiliki nisbah kakitangan kerajaan yang tertinggi di dunia seramai 1.4 juta atau 10% dari seluruh tenaga kerja di Malaysia. 

6. BEBAN SUBSIDI KERAJAAN YANG TINGGI
Jumlah keseluruhan subsidi kerajaan telah meningkat dengan ketara daripada RM1.1 bilion pada 1999 kepada RM44.1 bilion pada 2013. Ini bermakna 20% dari cukai yang dikutip akan digunakan untuk subsidi rakyat. Subsidi ibarat ganja kerana ia sukar dihentikan apabila telah diberikan. Penamatan subsidi juga boleh mengakibatkan kos politik kepada kerajaan yang memerintah.

Dasar pemberian subsidi adalah dasar yang tidak efektif bagi rakyat miskin. Orang kaya menggunakan bahan api lebih banyak daripada orang miskin yang bermotosikal. Ini bermakna subsidi petroleum lebih banyak dinikmati oleh golongan kaya. 

7. PRODUKTIVITI PEKERJA YANG KURANG CEMERLANG
Hanya 80 peratus dari tenaga kerja seluruh Malaysia mempunyai kelayakan pendidikan setakat Sijil Pelajaran Menengah (SPM). Menurut Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC), tahap produktiviti pekerja negara ini adalah jauh lebih rendah daripada negara-negara seperti Amerika Syarikat, Jepun, United Kingdom, Korea Selatan dan Singapura.
 
Purata pekerja Malaysia mencatatkan nilai produktiviti hanya sebanyak RM43,952 setahun. Berbanding pekerja Amerika Syarikat mengungguli senarai dengan tahap produktiviti sebanyak RM285,558 setahun, diikuti oleh pekerja di Jepun RM229,568 dan Hong Kong RM201,485. Ini bermakna pekerja Malaysia bekerja dalam tempoh yang lebih panjang berbanding negara lain, namun menghasilkan pulangan yang lebih rendah.

8. BELANJAWAN MALAYSIA DEFISIT SETIAP TAHUN SEJAK 1998
Walaupun memiliki komoditi yang kaya seperti minyak dan kelapa sawit, Belanjawan Negara masih defisit selama 16 tahun berturut-turut semenjak krisis kewangan Asia. Untuk rekod, perbelanjaan subsidi untuk rakyat dikurangkan sebanyak RM 7.3 billion bagi tahun 2014. Walaupun paras defisit keseluruhan negara telah turun tetapi masih tinggi sekitar RM 36 billion. 

Pada masa yang sama, lebihan akaun semasa (eksport tolak import) juga telah menurun dari RM102 bilion pada 2012 kepada RM37 billion pada 2013. Ini bermakna lebihan akaun sebanyak 3% daripada KDNK pada masa ini adalah kecil kerana Malaysia pernah mencatatkan lebihan akaun semasa sebanyak 10%. 

9. KETIRISAN DAN KETELUSAN NEGARA
Dalam Indeks Persepsi Rasuah atau Corruption Perception Index yang dijalankan Transparency International, Malaysia menduduki tangga ke-53 daripada 177 buah negara. Kedudukan ini tidak segagah tahun 2003, Malaysia berada di kedudukan ke-37.

Untuk rekod, dalam Laporan Global Financial Integrity, Malaysia menduduki tempat ke-4 dari segi jumlah kumulatif pengaliran keluar dana secara haram yang berjumlah RM880 billion di antara tahun 2002-2011. Ini bermakna aliran keluar wang haram dari Malaysia mungkin lebih hebat daripada negara-negara seperti Filipina, Nigeria dan Venezuela.

10. KELEMAHAN RINGGIT DAN PENINGKATAN GAJI YANG PERLAHAN
Dengan matawang Ringgit Malaysia terus lemah dibandingkan dengan Dollar Amerika (terendah dalam enam bulan) dan Dollar Singapura (terendah dalam 15 tahun) juga menyumbang kepada lonjakan harga barang dan kos sara hidup di Malaysia. Kesan kelemahan ringgit menyebabkan penurunan kuasa beli individu. Maknanya, setiap ringgit pendapatan akan mampu membeli sedikit barangan dan perkhidmatan import berbanding sebelum ini.

Peningkatan kos sara hidup yang berlaku itu juga tidak selaras dengan kadar kenaikan gaji yang perlahan. Mengikut Payscale.com, kadar purata kenaikan gaji Malaysia hanya sekitar 3.5% berbanding Indonesia 9.8%, Singapore 12% dan Thailand 5.8% dalam tempoh sama. 

Kesimpulan, ekonomi adalah tunjang turun naik sesebuah masyarakat, bangsa dan negara. Saya yakin sepuluh isu ini dapat ditangani, kerajaan mapan, ekonomi cemerlang dan rakyat gemilang. Amin.

10 makanan pilihan yang naik harga sejak 5 tahun lepas

 
bloglist-malaysia.blogspot
pendapatanda.com
Posted by Mohd Shubhi 
Posted in Kembara Malaysia
 
Ada banyak makanan pilihan yang boleh kita beli dan makan hanya dengan pergi ke gerai-gerai biasa sahaja. Ada banyak gerai atau kedai akan kecil di hampir seluruh bandar dan juga pekan kecil di seluruh negara kita.

Oleh kerana 10 makanan yang akan saya senaraikan nanti adalah makanan biasa yang semua orang suka, maka kita namakannya sebagai makanan pilihan. Mudah didapati dan murah harganya.

Murah!!!, nanti dulu!

Betulkah harganya murah? atau anda masih lagi jadikan kesemua makanan tersebut sebagai makanan pilihan disebabkan dah jadi kebiasaan makan makanan itu. Bukan disebabkan faktor murah berbanding dengan jenis makanan lain.

Makanan segera barat lebih murah

Sedarkah anda sekarang bahawa makanan segera barat atau biasa kita panggil FastFood sekarang mungkin lebih murah berbanding makanan pilihan yang biasa kita makan?

Kalau tak percaya cuba pergi tengok kat McDonnald yag ada berhampiran dengan tempat anda tinggal. Mereka ada tawarkan makanan sekali dengan minuman dengan harga semurah RM6.95 sahaja.

Kemudian cuba pula anda pergi makan di gerai atau kedai mamak atau kedai kopi. Ambil makanan sekali dengan minuman. Mungkin anda akan dikenakan bayaran sejumlah RM7 ke RM10. Kebersihan dan zat makanan pilihan anda itu boleh dipersoalkan berbanding makanan di McDonald.

Makanan pilihan naik harga antara 30% ke 200%

Saya terbaca laporan berkenaan isu kenaikan harga makanan pilihan ini daripada Akhbar Focus, Edisi November 2014. Tulisan itu ditulis oleh wartawan Soo Wern Jun.

Sebelum ini tahu bahawa makanan pilihan kita semua di kedai-kedai sudah naik harga. Tapi tak pernah pulak terfikir untuk cari perbezaan harga dulu berbanding sekarang dan buat peratus kenaikan harganya. Bila ada maklumat itu, rasa seram sejuk juga jadinya.

Hanya dalam tempoh lima tahun saja, harga kesemua makanan pilihan kita selama ini telah naik daripada 30% sehinggalah paling teruk kepada 200%. Itu bukan sedikit jumlahnya. Anda sedarkah?

Apa akan terjadi dalam tahun-tahun yang akan datang dengan kenakan harga minyak petrol, kenaikan harga bahan tenaga lain dan dengan penguatkuasaan sistem GST dan sebagainya. Apakah ada yang akan mengamuk atau kurus kering tak makan selepas ini? atau adakah ada kerajaan yang akan tumbag dek tak tahan kerana masalah ini...?

Senarai 10 Makanan pilihan yang naik harga

Berikut diberikan senarai makanan pilihan yang telah naik harganya sejak 5 tahun yang lalu:

Teh tarik naik 58%

Semua orang suka minum teh tarik. Dari dulu sampai sekarang kalau pergi kedai mamak atau gerai atau restoran melayu, nama teh tarik akan naik. Harga 5 tahun dulu hanya 90 sen saja. Sekarang dah jadi RM1.20 (ada yang lebih mahal). Teh ais juga naik dari RM1.20 kepada RM1.90.

Mee goreng naik 66%

Saya suka makan mee goreng. Mudah dan lazat pula kalau pandai goreng. Kalau dulu makan mee goreng mamak harganya RM3 saja, sekarang anda perlu bayar RM5

Roti canai naik 66%

Satu lagi makana kegemaran setiap pagi atau petang jika melepak di kedai mamak. Dulu hanya 50 sen sekeping. Sekarang anda perlu bayar RM1. Roti telur pula nak dari RM1.50 kepada RM2.50 sekarang.

Nasi goreng naik naik 42%

Makan nasi goreng dulu kena bayar RM3.50 saja, sekarang dah jadi RM5, tambah telur goreng mata kerbau dia belasah lagi RM1.50, tambah pula seketul ayam boleh jadi sampai RM11

Cendol naik 116%

Ini satu makanan kegemaran kalau balik ke Bukit Mertajam. Kat sini pun ada banyak jenis cendol yang ok juga. Dulu semangkuk hanya RM1.20. Sekarang dah jadi RM2.50. Malah ada juga yang belasah sampai RM3.30 semangkuk

Char Kuey Teow naik 120%

Satu lagi makan pilihan rakyat Malaysia. Harga naikpun rakyat Malaysia tak sedar rasanya sebab makin naik harga makin banyak kedai Char Kuey Teow dibuka. Dulu sepinggan hanya RM2.50, sekarang anda perlu bayar RM5.50

Mee Kari naik 71%

Ada yang lebih suka makan mee kari berbanding mee goreng. Memang sedap juga mee kari ni tapi harganya dah naik. Dulu hanya RM3.50 satu mangkuk, sekarang bayarlah RM6 kalau nak makan juga.

Satay naik RM200%

Ini memang makanan pilihan yang akan habis dulu kalau dibuat jamuaj makan di masjid atau di surau. Kalau nak beli sendiri sekarang agak parah juga sebab kenaikannya yang amat melampau. Dulu secucuk hanya 30 sen saja. Sekarang boleh mencecah 90 sen. Pergilah makan kalau ada banyak duit.

Mee wantan naik 140%

Saya kurang makan mee jenis ini. Rasanya orang cina suka makan mee wantan ni. Harganya dulu hanya RM2.50, sekarang dah jadi RM6

Nasi daun pisang naik 36%

Ada kedai yang sediakan makan nasi dalam daun pisang. Memang sedap dan popular kat KL. Harganya dari RM5.50 kepada RM7.50 sekarang. Itu belum ambil ayam atau kari ikan.
    Sebenarnya ada banyak lagi makanan pilihan yang kesemuanya naik harga gila-gila. Mungkin nasi lemak saja yang tak naik harga. Dulu RM1 sekarang juga RM1. Tapi dulu gunungnya besar, sekarang ciput kecil.

    Apa pandangan anda terhadap kenaikan harga makanan pilihan di atas? apakah anda sedar bahawa selepas ini dengan penggunaan sistem GST, kesemua harga makanan itu akan dinaikkan lagi harganya? apa nak buat heh!
     
    comments:
    1. Anonymous
      Masa aku student dulu, bajet makan aku sehari RM 3 sahaja. Nasi kosong 40 sen, sepotong ikan 40 sen, sejemput sayur 40 sen, total RM 1.20 sekali makan, air kosong free. Sehari 2 kali makan. Kdg kdg tu, tghari mkn nasi, ptg mkn roti je. Tu yg BMI aku sekitar 16 je tu. Skrg ni budak budak skrg RM 10 pun tak cukup. Ni lps GST tmbh berat la lg, 2 org anak aku kat kolej pulak tu tahun dpn ni. Baik la anak aku tak berderet, 3 lg tu jarak jauh sikit. So psgn psgn muda, jumlah dan jarak anak anak pun kena ambik kira lps ni, perancangan awal, mudah mudahan tak sempit nanti, boleh la jugak mintak tolong abang kakaknya pulak bantu adik adik bila masa adik adik kat kolej / U nanti., mcm aku ngan abang aku dulu dulu.
      1. memang jauh beza. Tambah parah budak sekarag tak reti jimat pulak tu..
    2. Anonymous
      Memang....mak cik bg belanja pd anak mak cik yg kat IPTA seminggu RM 150.00. Kalau dah sebulan kiralah sendiri. Agaknya esok2 bila anak ini dah berjaya boleh ke bagi duit pada emaknya macam tu? Tepuk dada tanya iman.
      1. Maksudnya dia belanja sehari RM21 lebih... tak ada dewan makan subsidi ke kat IPTA tu..?
      2. Anonymous
        Pesan kat anak anak, belanja IPTA abang kakak mak ayah tanggung, adik adik pulak nanti, abang kakak yg dah kerja pulaklah tanggung.
        Utk hari tua kita, kot la umur panjang, simpan dan menabung / melabur dr sekrg, jgn harap anak anak, buat stress kecewa je nanti. So duit simpanan / pelaburan jgn perabis utk anak anak, beri sekadar keperluan, utk diri sendiri dan pasangan kena la ada secukupnya, sekurang kurangnya sekadar tidaklah kita mengharap bantuan org lain dihari tua nanti, org kata persediaan persaraan dunia. Persediaan persaraan Akhirat pulak jgn dilupa (wal tanzur nafsun ma qaddamat li ghad - 59:18).
    3. Nasi kosong je yang dulu aku beli RM0.40 je sekarang dah naik jadi RM1.00 ikut tempat. Belum lagi cerita makanan lain. Memang kena banyak prepare dari segi kewangan la untuk masa depan yang semakin naik harganya. Harga tak selamanya kekal sama.
      1. betul tu, baik beli lauk sedikit dan balik masa nasi pakai rice cooker lebih jimat rasanya
      2. Anonymous
        Masa student dulu dulu utk berjimat kita org buat geng / kump makan, adalah dlm 10-15 org. Nasi masak sendiri, lauk kongsi kongsi beli kat akak yg rumah dekat dekat dgn kolej kitaorg, bayar tiap tiap hari, seingat aku dlm rm15 utk mkn malam aje, sbb tghari mkn sendiri sendiri. Mkn malam kumpul geng geng mkn sama sama pakai dulang, seronok jugak tu. Jadi kenang kenangan sampai skrg.
    4. Anonymous
      Alhamdulillah tempat aku masih lagi murah char kui tew dan mee kari 4'higgit shj tapi sedap..
    __._,_.___

    Dahsyatnya Manfaat Terong

    bloglist-malaysia.blogspot
    btmmari.blogspot
    Posted by canang
    Written By canang
    .:: Dahsyatnya Manfaat Terong ::.


    Terong merupakan salah satu jenis sayuran bewarna ungu yang memiliki kandungan nutrisi yang sangat luar biasa. Ini dikarenakan, terong mengandung kalsium, mineralkaya serat, bioflavonoid serta vitamin K. Kita mungkin sudah sering mengkonsumsi sayuran ini tanpa mengetahui begitu besarnya khasiat sayuran terong tersebut. Mulailah mencintai sayuran tersebut, karena kami akan mengulas tuntas sayuran yang satu ini. Lalu, apa saja manfaat terong bagi kesehatan tubuh?


    1. Makanan Otak. Kandungan nutrisi phyto pada terong merupakan salah satu nutrisi yang sangat di butuhkan oleh organ otak. Jadi, bagi anda yang bingung untuk memilih jenis makanan yang mampu menutrisi otak, maka terong akan menjadi salah satu solusinya.

    2. Pencernaan Yang Lebih Baik. Kandungan serat yang tinggi dalam terong dapat membantu menyehatkan saluran pencernaan serta menghindarkankanker yang bisa menyerang usus besar anda.

    3. Pencegah Diabetes. Ini dikarenakan, terong merupakan sumber serat dan rendah karbohidrat larut yang sangat baik untuk mencegah penyakit diabetes.

    4. Makanan Untuk Jantung. Ini dikarenakan, Terong dapat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat yang beresiko membahayakan organ jantung tersebut.

    5. Pengontrol Tekanan Darah Tinggi. Kandungan bioflavonoid berperan besar dalam membantu menurunkan tekanan darah tinggi yang bisa mengancam kualitas kesehatan tubuh anda.

    6. Tulang Yang Lebih Sehat Dan Kuat. Kandungan kalsium dalam terong dapat memperkuat dan mempertahankan kekuatan sendi dan tulang.

    7. Pencegah Anemia. Kandungan zat besi dalam terong akan membantu mencegah anemia atau kurang darah yang mungkin diderita oleh sebagian orang.

    Sifat-Sifat Isteri Yang Dijanjikan Syurga | INFO YANG RAMAI TIDAK TAHU

    Sifat-Sifat Isteri Yang Dijanjikan Syurga | INFO YANG RAMAI TIDAK TAHU

    bloglist-malaysia.blogspot
    queachmad.com
    by Que Achmad 

     Allah SWT berfirman yang bermaksud: Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dikeranakan Allah telah memelihara mereka. (al-Nisa’: 34)


    Dalam ayat ini Allah menghimpun beberapa sifat yang wajib ada pada seorang wanita solehah, antaranya adalah taat kepada Allah swt dan kepada suaminya dalam perkara yang makruf (perkara baik) lagi memelihara dirinya ketika suaminya tidak berada di sampingnya.

    Al-Sheikh Abdul Rahman bin Nashir As-Sa’di r.h. berkata: “Tugas seorang isteri adalah menunaikan ketaatan kepada Allah dan taat kepada suaminya, kerana itulah Allah berfirman:Wanita solehah adalah yang taat, iaitu taat kepada Allah SWT, lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada di rumah atau di sampingnya”. Iaitu taat kepada suami mereka bahkan ketika suaminya tidak ada, dia menjaga suaminya dengan menjaga dirinya dan harta suaminya.(Taisir, hal. 177)

    Ketika Rasulullah menghadapi permasalahan dengan isteri-isterinya sampai beliau bersumpah tidak akan mencampuri mereka selama sebulan, Allah SWT menyatakan kepada baginda SAW dengan firman yang bermaksud:Jika sampai Nabi menceraikan kalian, mudah-mudahan Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan isteri-isteri yang lebih baik daripada kalian, muslimat, mukminat, qanitat (taat kepada Allah), taibat (sentiasa bertaubat), ‘abidat (sering beribadat), saihat (kerap berpuasa) dari kalangan janda ataupun gadis. (at-Tahrim: 5) [Al-Jami’ li Ahkamil Quran, 18/126-127, Tafsir Ibnu Katsir, 8/132]

    Nabi SAW ada bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai”. (riwayat Ahmad 1/191, Shahihul Jami’ no. 660, 661)

    Berdasarkan dalil-dalil tersebut, dapat kita simpulkan bahawa sifat isteri yang solehah adalah sebagai berikut:

    1. Mentauhidkan Allah dengan mengabdikan diri hanya kepada-Nya tanpa menyekutukan-Nya dengan sesuatupun.

    2. Tunduk kepada perintah Allah, terus menerus dalam ketaatan kepada-Nya dengan banyak melakukan ibadah seperti solat, puasa, bersedekah dan selainnya.

    3. Menjauhi segala perkara yang dilarang dan menjauhi sifat-sifat yang rendah yang boleh menghakis sifat-sifat mulia.

    4. Selalu bertaubat kepada Allah hingga lisannya sentiasa dipenuhi istighfar dan zikir kepada-Nya. Sebaliknya ia jauh dari perkataan yang sia-sia, tidak bermanfaat dan membawa dosa seperti dusta dan lainnya.

    5. Menaati suami dalam perkara kebaikan bukan dalam bermaksiat kepada Allah dan melaksanakan hak-hak suami sebaik-baiknya.

    6. Menjaga dirinya ketika suami tidak berada di sisinya. Ia menjaga kehormatannya dari tangan yang hendak menyentuh, dari mata yang hendak melihat, atau dari telinga yang hendak mendengar.

    Demikian juga menjaga anak-anak, rumah, dan harta suaminya.

    Sifat isteri solehah lainnya boleh diperincikan berikut:

    1. Penuh kasih sayang, selalu kembali kepada suaminya dan mencari maafnya. Rasulullah SAW bersabda: “Mahukah aku beritahukan kepada kalian, isteri-isteri kamu yang menjadi penghuni syurga ialah isteri yang penuh kasih sayang, banyak anak, selalu kembali kepada suaminya. Di mana jika suaminya marah, dia mendatangi suaminya dan meletakkan tangannya pada tangan suaminya seraya berkata: “Aku tak dapat tidur sebelum engkau reda”. (riwayat al-Nasai dalamIsyratun Nisa no. 257.)

    2. Melayani suaminya (berkhidmat kepada suami) seperti menyiapkan makan minumnya, tempat tidur, pakaian dan seumpamanya.

    3. Menjaga rahsia-rahsia suami, lebih-lebih yang berkenaan dengan hubungan intim antara dia dan suaminya.

    Asma’ bintu Yazid r.ha menceritakan dia pernah berada di sisi Rasulullah. Ketika itu kaum lelaki dan wanita sedang duduk. Baginda bertanya: “Barangkali antara kalian ada suami yang menceritakan apa yang diperbuatnya dengan isterinya (hubungan suami isteri), dan barangkali ada isteri yang memberitahu apa yang diperbuatnya bersama suaminya?” Maka mereka semua diam tidak ada yang menjawab. Aku (Asma) pun menjawab: “Demi Allah! Wahai Rasulullah, sesungguhnya mereka (para isteri) benar-benar melakukannya, demikian pula mereka (para suami)”.

    Baginda bersabda bermaksud: “Jangan lagi kalian lakukan, kerana yang demikian itu seperti syaitan jantan yang bertemu dengan syaitan betina di jalan, kemudian digaulinya sementara manusia menontonnya”. (riwayat Ahmad 6/456)

    4. Selalu berpenampilan yang bagus dan menarik di hadapan suaminya sehingga bila suaminya memandang akan menyenangkannya.

    5. Ketika suaminya sedang berada di rumah, ia tidak menyibukkan dirinya dengan melakukan ibadah sunnah yang dapat menghalangi suaminya untukistimta’ (bernikmat-nikmat) dengannya seperti puasa, terkecuali bila suaminya mengizinkan.

    6. Pandai mensyukuri pemberian dan kebaikan suami, tidak melupakan kebaikannya.

    7. Bersegera memenuhi ajakan suami memenuhi hasratnya, tidak menolaknya tanpa alasan yang syarie, dan tidak menjauhi tempat tidur suaminya, kerana ia tahu dan takut terhadap berita Rasulullah SAW yang bermaksud: Demi zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidurnya lalu si isteri menolak ajakan suaminya (enggan) melainkan Allah SWT murka terhadapnya hingga si suami reda padanya. (riwayat Muslim no. 1436)

    Taliban Gunakan Burung Sebagai 'Pesawat' Pengebom

    telokbakong.blogspot
    idahsalam.blogspot
    HAAMA.co

     
    Ini, merupakan kali pertama polis  Afghanistan menemui kaedah serangan bom dengan menggunakan seekor burung. 

    Berdasarkan penjelasan dari pihak   polis , burung itu pertama kali terdeteksi ketika terbang rendah diatas pos pemeriksaan di jalan yang menghubungkan Provinsi Faryab dan Jawjan di Daerah Shereen Tagab.
    "Burung ini dilengkapi dengan peralatan GPS yang dipasang di bahagian kepala. Jelas ini digunakan oleh pihak yang belum kami ketahui, kemungkinan Talibanuntuk melakukan serangan bom terhadap polis ," jelas Ahmadullah, seorang anggota  polis  setempat, sebagaimana dikutip tribunjogja.com dari khaama.com.

    Menurut dia, pihak penyerang terbukti mencuba menggunakan media lainnya untuk melakukan serangan bom. sebelumnya, Taliban diketahui menggunakan seekor keledai untuk melakukan aksi serangan bom. 

    Belajar dari peristiwa itu,   polis  pun langsung mengerahkan sniper untuk melumpuhkan burung yang teridentifikasi membawa sesuatu yanng mencurigakan. Akhirnya, seorang penembak jitu berhasil melumpuhkan burung itu sebelum bom yang dibawanya meledak mengenai petugas  polis .

    "Beruntung tidak ada yang terluka, kami sangat berterima kasih atas aksi pencegahan ini sehingga tidak terjadi sebuah penyerangan yang tak biasa," tambahnya.
    Ahmadullah menegaskan bahawa pihaknya baru pertama kali menemui kaedah  yang digunakan untuk menyerang institusi pemerintahan tersebut.

    Belum jelas siapa yang paling bertanggung jawab atas percubaan aksi penyerangan bom itu. Namun, lokasi Provinsi Faryab selama ini dikenal sebagai lokasi rawan lantaran kerap kali menjadi sasaran penyerangan dari milisi Taliban dan Al-Qaeda.

    Dari peristiwa tersebut, anggota tentera kini dituntut untuk lebih waspada terhadap berbagai macam kemungkinan yang boleh dijadikan media untuk menyerang mereka. (mon/tribunjogja)

     

    Tuesday, April 21, 2015

    Membeli sambil derma bagi PMKT Melaka

    Membeli sambil
    Menyumbang bantuan pembinaan surau pondok dan prasana yang diedarkn oleh Pertubuhan Murid-Murid Kitab Turath Negeri Melaka ( Pmkt Melaka )
    Kelebiihan serta khasiat hand made face & body soap ini
    -menghilangkan jerawat & jeragat
    -memulih lenguh badan
    -mengurangkn bau badan
    -wajah lebih berseri
    -menegangkan kulit
    -memberi kekuatan kpd Roh
    -menenangkan jiiwa
    -mecergaskan akal & menyihatkn otot
    -memperkuatkan organ iaitu anggota d luar tubuh
    -mengurangkan sejuk tubuh

    hubungi zac 0163947295 RM 15.00 shj.Perhatian semua kami tidak mengambil faedah sama sekali atas jualan sabun ini..
    Azhar Yahya's photo.Azhar Yahya's photo.
    Azhar Yahya's photo.Azhar Yahya's photo.

    Saturday, April 18, 2015

    Kesaksian ASTRONOT WANITA JADI MU'ALAF

    masyaAllah,sebarkan
    Kesaksian ASTRONOT WANITA JADI MU'ALAF
    Sunita Williams, seorang wanita India pertama yang pergi ke bulan pada tanggal 9-07-2011.
    Kembalinya dari Bulan langsung masuk dan memeluk Agama Islam.
    Dia berkata :
    ''Dari Bulan seluruh Bumi kelihatan hitam dan gelap kecuali dua tempat yang terang dan bercahaya.
    Ketika aku lihat dengan Teleskop, ternyata tempat itu adalah Mekkah dan Madinah. Di Bulan semua frekuensi suara tidak berfungsi, Tapi aku masih mendengar suara Adzan.''
    Prof Lawrence E Yoseph :
    Sungguh kita telah berhutang besar kepada umat Islam, dalam Encyclopedia Americana menulis :
    "...Sekiranya orang-orang Islam berhenti melaksanakan thawaf ataupun shalat di muka bumi ini, niscaya akan terhentilah perputaran bumi kita ini, karena rotasi dari super konduktor yang berpusat di Hajar Aswad, tidak lagi memencarkan gelombang elektromagnetik .
    Menurut hasil penelitian dari 15 Universitas :
    Menunjukkan Hajar Aswad adalah batu meteor yang mempunyai kadar logam yang sangat tinggi, yaitu 23.000 kali dari baja yang ada !!
    Beberapa astronot yang mengangkasa melihat suatu sinar yang teramat terang mememancar dari bumi, dan setelah diteliti ternyata bersumber dari Bait Allah atau Ka'bah.
    Super konduktor itu adalah Hajar Aswad, yang berfungsi bagai mikrofon yang sedang siaran dan jaraknya mencapai ribuan mil jangkauan siarannya.
    Prof Lawrence E Yoseph - Fl Whiple menulis :
    "...Sungguh kita berhutang besar kepada orang Islam, shalat, tawaf dan tepat waktu menjaga super konduktor itu..."
    Para astronot telah menemukan bahwa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi.
    Radiasi yang berada di sekitar ka’bah ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Ka’bah di planet Bumi dengan Ka’bah di alam.
    Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu area yang bernama ‘Zero Magnetism Area’,
    artinya adalah apabila kita mengeluarkan kompas di area tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali karena daya tarik yang sama besarnya antara kedua kutub.
    Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka ia akan hidup lebih lama, lebih sehat, dan tidak banyak dipengaruhi oleh banyak kekuatan gravitasi.
    Sebab itu lah ketika kit├Ča mengelilingi Ka’Bah, maka seakan- akan diri kita di-charged ulang oleh suatu energi misterius dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah.
    Makkah juga merupakan pusat bumi.
    Makkah adalah Pusat dari lapisan-lapisan langit Ada beberapa ayat dan hadits nabawi yang menyiratkan fakta ini.
    Allah berfirman :
    ‘Hai golongan jin dan manusia, jika kamu sanggup menembus (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusnya melainkan dengan kekuatan.’ (ar-
    Rahman:33).
    Menurut riwayat Ibnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As, dahulu Hajar Aswad tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan.
    Sekiranya Allah subhanahu wata'ala tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun yang sanggup mamandangnya.
    Dalam penelitian lainnya, mereka mengungkapkan bahwa batu Hajar Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga bisa mengambang di air.
    Di sebuah musium di negara Inggris, ada tiga buah potongan batu tersebut ( dari Ka’Bah ) dan pihak musium juga mengatakan bahwa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem tatasurya kita.
    Dalam salah satu sabdanya, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wassalam bersabda :
    Hajar Aswad itu diturunkan dari surga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam.
    Subhanallah, Alhamdulillah, Laa Illaha illallah, Allahu Akbar
    Betapa bergetar hati kita melihat dahsyatnya gerakan thawaf haji dan Umroh. Ini adalah jawaban fitnah dan tuduhan jahiliyah yang tak didasari ilmu pengetahuan ;
    yaitu mengapa kaum Muslimin shalat ke arah kiblat dan bahwa umat Islam di anggap menyembah Hajar Aswad. Hanya Allah Yang Maha Kuasa Dan Segala-Galanya.
    Subhanallah ..
    Kalau sedang online, sebarkan ke sesama muslim. (Berarti anda telah membelanjakan hartamu di jalan Allah).

    Tuhan Itu Wujud.

    Mohd Ali Majis Yesterday at 9:44pm · Seorang Ustaz ke Barber Shop untuk gunting rambutnya. Ketika rambutnya sedang digunting, si tukan...