Friday, March 25, 2011

Perempuan Sebelum Dan Selepas Kahwin

Perempuan Sebelum Dan Selepas Kahwin
Perempuan ni banyak ragam. Sampai kadang kadang lelaki susah nak handle. Sebab tak faham perempuan sebenarnya nak apa. Bagi hint lain tapi hendakkan lain.

Memang tertulis perempuan ni dibekalkan dengan 9 nafsu. Maka banyak la dia punya songeh. Dah menjadi tanggungjawab lelaki melayan kerenah perempuan. Sebab lelaki ni ketua segala hal. Sebab tu akal lelaki 9 dan nafsu 1. Jadi dia boleh handle perempuan.

Tapi yang tak pahamnya, bila perempuan ni masa bujang dia kemain independent nya tapi dah kahwin jadi dependent pulak;

1 - Memandu kereta.
Time bujang dulu kemain kulu kilir bawak keta sorang sorang. berani bawak keta malam malam. Balik lewat pun tak kesah. Apa ada hal. Tapi bila dah kahwin, kedai sejengkal pun ajak laki teman. Memandu malam tak boleh, silau tinggi la, takut hantu la. Langsung tak boleh bawak keta. Kenapa, lesen kau dah mati ke? Pi renew la..

2 - Takut Berseorangan di rumah sendiri.
Time bujang dulu housemate balik kampung. Duduk rumah sorang sorang. Tengok tv sorang sorang. makan sorang sorang. Apa ada hal. Hidup jugak. Tapi bila dah kawin. Tepon kawan bujang ajak teman kat rumah sebab laki pi kursus. Takut tidur sorang katanya. Kenapa, rumah kau banyak hantu ke? pi panggil seekers pih...

3 - Tak Boleh Buat.
Time bujang dulu semua benda buat sendiri. cucuk duit, bayar segala bil, urusan bank, cari orang repair atap rumah bocor, call gas petronas. Apa ada hal. Semua beres. Tapi bila dah kawin semua harapkan laki. 'bang, bila nak itu...' 'bang bila nak ini...'. Daripada kau perempuan, membebel apa kata kau buat sendiri. cepat siap. yang dok tunggu laki kau buatkan kenapa. Banyak lagi keje lain dia nak pikir dan nak handle. Bahagi la sama rata tanggungjawab tu.
4 - Sukar Buat Keputusan.
Time bujang dulu sekecil hal hingga sebesar hal buat keputusan sendiri. Paling kurang pun tanya pendapat orang dulu. Tapi bila dah kawin sekecil kecil hal dan sebesar besar hal tanya suami. Hal besar dan melibatkan keluarga takpe. Ini hal hal seperti 'Boleh tak ayang makan dengan ofismate tghr ni?' 'Boleh tak i masak lauk kesukaan i malam ni?' 'Boleh tak saya bagi sedekah kat pengemis tepi jalan ni?'.. jangan bodohkan diri boleh tak. Ada sesetengah hak kita buat keputusan sendiri tanpa keputusan suami.

Bukan cemburu tengok perempuan lain dah bersuami. Cuma kadang kadang pelik fikir perangai perempuan. Mengada ngada terlebih had. Sampai macam tu sekali bila dah bersuami. Manja dengan suami terlampau sangat. Kalau nak tunjuk yang anda bahagia boleh, tapi dengan cara profesional boleh tak?.. jangan membodohkan diri dengan perkara remeh temeh.

* Menjadi perempuan independent atau dependant adalah hak masing masing.

No comments:

INILAH SAHABAT NABI YANG JENAZAHNYA DIMANDIKAN OLEH MALAIKAT

INILAH SAHABAT NABI YANG JENAZAHNYA DIMANDIKAN OLEH MALAIKAT Hanzhalah bin Abu Amir  adalah anak pemimpin suku Aus yang terbilang kay...