Sunday, January 02, 2011

Tahun Baru 2011 vs TAHUN HIJRAH 1431 H

As Salam ,


Kita beriaya dan penuh semangat mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2011 kepada makbapa, saudara mara , rakan tauland , pakwe , makwe , kekasih, rakan sepejabat, rakan teh tarik , kawan bolasepak, hoki , rakan pancing , kawan baik dan ahli majlis tingkap , geng naik aji dan sewaktu denganya .....APAKAH SEBENARNYA .......KITA NIE BODOHKE , BENGAGAP, BAHAHLUL, MAGKUK AYUN DAN SEWAKTU DENGAN NYA......TAK MALU KE , TAHUN ORG BUKAN ISLAM YANG KITA SAMBUT BAGI NAK YAK....TAHUN BARU KITA BUAT DONO SAHAJA..........MALU LE.....JANGAN TAK TAHU MALU..

Semasa tahun baru hijrah Islam dan sambutan , APA PASAL KITA TAK UCAPKAN atau tak bernafsu, semangat untuk menyambutnya , apa yang kita tahu cuti..cuti....dan sambutan cuti..boleh releks.....(KAN KITA NIE ORANG ISLAM .....kalau iklan bola buat boleh kenapa cara hidup kita sebagai Islam tak boleh buat ....MESTI KEHIDUPAN CARA ISLAM,MAKAN,TIDUR,MINUM,SOSIAL,BEKERLUARGA,MASYARAKAT DAN sebagainya dalam runag lingkup Islam)

.......namun...kata-kata kita manis di tepi bibir(macam senikata lagu).. tetapi kita malu/segan/nampak macam org kuno/tak terpelajar....bila ada niat/tindakan/ usaha untuk lafafkan/katakan/ hantar sms/ email nak ucapakn SELAMAT TAHUN BARU ISLAM/ MAALHIJRAH & TANAM AZAM/IKTIKAD kepada makbapa, saudara mara , rakan tauland , pakwe , makwe , awek, kekasih, rakan sepejabat, rakan teh tarik , kawan bolasepak, hoki , rakan pancing , kawan baik dan ahli majlis tingkap , geng naik aji dan sewaktu denganya.......TAKUT KITA NIE NAMPAK alim, agama , kuno , not uptodate, ketinggalan zaman, sasau ke atau buang tebiat

.....top..top bila tahun masehi.masuk @ 31/12 .....kita bersemangat/ tak tahu malu/ bernafsu ...tanpa segan silu/ bangga/ tak tahu malu ...siap bawa anak lagi termasuk isteri mengandung, makbapa ( atuk nenek) , satu kampung ke tempat sambutan 12 malam (bukan nak qiamulai), tetapi nak tengok mat rempit, awek pakai baju sendat & nampak pusat & nampak buah dada sendat, yang pakai tudung -> kebanyakan sendat & ketat ....last sekali nampak jam & bunga api.......murah je IMAM kita, begini ke cara Islam buat Sambutan atau kita org yang dipanggil Islam buat sambutan (ISLAM SALAH Atau KITA sebagai ORG ISLAM yang salah) manakala pakwe & wakwe / pasangan kekasih ...sebebas nya setakat pegang tangan/ pingang dah jadi biasa dalam budaya Melayu ......berapa banyak kondom yang terpakai Allah SWT yang tahu........naubillah minzalik , kami mohon ampun Ya Allah diatas kedurjanaan kami....Semoga Allah mengampunkan kami....


SEBENAR NYA SIAPA YANG TERTIPU....SIAPA YANG KENA TIPU ......
KITA YANG DIPANGGIL SEBAGAI ORANG ISLAM atau mereka yang mengamal kehiduoan sebagai Islam dengan membuat sambutan sempena Maal Hijrah dirumah mereka, surau , kampung dan masjid ..bukan setakat buat kenduri , ceramah, majlis makan namun mereka buat lebih dari itu seperti majlis doa selamat,tahlil arwah ( mrk ingat makbapa , atuk , nenek serta waris mereka) baca doa awla tahun (nak tahu baca tafsir ...dia cerita pasal nak elak ganguan syaitan...bukan nak kaya & murah rezeki), baca doa awal tahun (cerita pasal syaitan juga & elak zina -. maksud dia besar ...kalau tak tahu tolong baca tasfir ..jangan bawa bodoh kita sampai 7 keturunan)...kat tempat saya ...para ustaz buat sambutan pada 10 muharam ( rujuk hadis shahih.kenapa )siap buat majlis sambutan anak - anak yatim & piatu ...mrk dah buat hampir 11 tahun...tak kecohh pun...tak ada nak buat iklan / sebaran dalam majalah & surat khabar...dengan cara dapatlah bantu anak yatim terbela dan menampung kos sekolah & sara hidup waris mereka.....tak lama tuan/puan dah 11 tahun ...tempat lagi saya rasa lagi lama.....SOALAN KITA DIMANA KITA PADA KETIKA ITU ...DEPAN TV/ KATIL / TEMPAT PERANGINAN/HOTEL...atau di majlis - majlis sambutan nie

Hadith :
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Orang-orang yang bertanggungjawab mengurus anak yatim, baik dari keluarga sendiri atau tidak, maka aku dan dia seperti dua ini di syurga kelak.” Dan baginda memberi isyarat dengan merapatkan jari telunjuk dan jari tengah (ertinya berdekatan).”

(Bukhari)


MAKA SIAPA YANG TERTIPU ................DENGAN AMAL.....BERDOYUNG - DUYUNG KITA YANG TERDIRI DARIPADA GOLONGAN ISLAM TANPA SEGAN DAN MALU ..TUA , MUDA .sambut TAHUN BARU...........

NANTI BILA TUHAN TANYA .........TAHUN BARU MANA YANG KAU SAMBUT....moga - moga pembaca budiman dapat menjawap .....ikut cara Islam atau ikut suara hati.....

Kita selalu cakap "JUMPA DI PINTU SURGA"( senikata lagu) atau ingin masuk surga ....namun seringkali tindakan kita berbeza...TEPUK DADA, TANYA IMAM

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH 1431h @ 25 MUHARAM

Saya insan yang hina
Otam67

No comments:

MAHAR BERUPA HAFALAN SURAH AN-NUR

Ketika Wanita Palestin Ini Sign Sijil Nikah. Pengantin Lelaki Tutup Muka. Ini Puncanya Buat Ramai TERDUDUK Pernah viral gambar akad nik...