Tuesday, November 02, 2010

Jadi Ayah Yang Berkesan

BEBERAPA kajian menunjukkan bahawa kehadiran ayah menyumbang terhadap kejayaan anak dalam setiap fasa kehidupan mereka. Kajian itu disimpulkan dalam Father Facts, Edisi Ketiga (1998), antaranya:




Bayi yang mempunyai ayah yang selalu bersama-sama anaknya di lapan minggu pertama, lebih berkemampuan menangani tekanan di alam persekolahan







Anak yang rapat dengan ayahnya pada zaman kanak-kanak menjadi ejen ?penyelesai masalah' yang baik apabila dewasa berbanding kanak-kanak yang tidak dipedulikan oleh ayahnya

Apabila anak lelaki dan perempuan dididik dan dibelai oleh ayahnya serta sentiasa di sampingnya, sikap mereka apabila dewasa menjadi lebih berinisiatif dan mampu mengawal diri

Kanak-kanak yang mempunyai hubungan rapat dengan ayahnya ketika zaman tumbesarannya akan menjadi seorang remaja dan orang dewasa yang seimbang.





Rahsia Jadi Ayah Yang Berkesan





Ramai lelaki terbilang berjaya dan berbangga kerana menjadi seorang ayah cemerlang dan berkesan. Menurut kajian Dr Ken Canfield, pengasas dan juga Presiden Pusat Kebapaan Kebangsaan dalam penyelidikannya mengenai `kebapaan' ada beberapa rahsia menjadi ayah yang berkesan:-



Bapa yang komited dan bertanggungjawab.



Jalankan tugas bapa dengan penuh dedikasi dan bertanggungjawab



Kenal pasti apakah tugas anda sebagai bapa dalam rumah tangga ? jangan lah sampai bapa tu sendiri confuse dgn peranan dia



Tunjukkan dan beritahu anak bahawa anda juga ada tugas dalam rumahtangga, disamping ibu mereka ? setakat beritahu tak cukup, tunjuk tu yang penting, nih basuh pinggan pun tak, kesian kat bini, nanti anak ingat basuh pinggan je keje mak dia. Tak jatuh nye macho kalau basuh pinggan..



Anda bukan hanya bertugas di luar. Sekali-sekala berikan mereka peluang untuk mengutarakan pandangan atau menegur anda jika anda terlupa atau terlalai melakukan tugas anda di rumah ? ini tidak bila anak tegur kita naik angin sedangkan dia perlu tahu yang mana kesilapan dan cara untuk mengelakkannya. .



Selalu memeriksa dan memantau apakah anda telah melaksanakan tugas dirumah. Bayangkan `hadiah' atau `anugerah' yang bakal didapati (sama ada di dunia atau akhirat) jika anda menjadi ayah cemerlang! ? ini bukan setakat saja-saja taknak kasi anak jadik jahat ke pelik ke tapi adalah untuk menunaikan amanah ALLAH



Kenali anak anda.



Ambil masa untuk mengenali secara khusus keunikan dan kualiti anak anda



Libatkan diri dalam dunia mereka, hadiah yang mereka sukai, ketakutan, kekecewaan malah impian dan cita-cita mereka ? malang sungguh bagi bapa yang hanya diam tak beri respon dgn setiap kelakuan anak. Belajarlah berkomunikasi dengan anak



Cuba ingatkan semua nama kawan mereka serta pembawaan masing masing ? yang ni memang penting sbb dengan cara ni, anak2 tidak akan pergi jauh dari kita dan kita pulak banyak reporter tentang sebarang kelakuan mereka. Lagipun, kan lebih baik rumah kita dijadikan port untuk anak2 dan kawan mereka dari mereka membuang masa di tempat yang kita tak tau



Kenal pasti apa yang selalu mengecewakan, ditakuti, dibenci, paling memalukan serta yang boleh memberi motivasi dan perangsang kepada mereka



Istiqamah (tetap pendirian)

Apabila anak tahu apa yang bapa mahukan, mereka akan lebih berasa yakin serta boleh menyesuaikannya dengan kehendak anda. Jadi, istiqamah, tetap pendirian serta konsisten. Ada enam tempat anda perlu konsisten iaitu



hadkan perubahan mood (jangan terlalu mengikuti perasaan) ? ini tidak, sikit2 melenting macam nak rak padahal salah anak ciput aje. Bab ni, mungkin suami isteri perlu saling tegur menegur tentang cara komunikasi dengan anak-anak



sentiasa ada di rumah (selalu menghadirkan diri dalam acara kekeluargaan) ? buatla agenda harian (eg solat jemaah subuh), agenda mingguan (eg ramai2 ke pasar), bulanan (eg gotong royong) dan jadilah orang yang paling disiplin sekali supaya anak mesra dgn kita



kotakan apa yang dikata, bukan cakap tidak serupa bikin; sentiasa menjaga moral dan adab sopan; mempunyai atur cara kehidupan teratur serta ada hobi dan kegemaran baik yang boleh dilihat dan diikuti



Melindungi, menyara dan mendoakan ? doa kita dan restu kita akan mengiringi anak2?sayangilah mereka



Sediakan suasana dan rasa selamat dalam rumah dengan memberikan respon yang positif setiap kali berlaku krisis dan permasalahan dalam rumah



Paling penting anda memberikan saraan yang cukup kepada mereka. Bapa tidak boleh menghalang berlakunya krisis, tetapi tindakan anda ketika berlaku krisis dan mengembalikan suasana normal, sebenarnya `mengajar' anak menangani krisis



Jangan lupa doakan untuk anak selepas solat



Mencintai ibu mereka. Zahirkan cinta anda kepada isteri anda di depan anak untuk menunjukkan satu hubungan suami isteri yang intim dan bermakna



Jadikan diri anda sebagai anggota dalam pasukan `keibubapaan' , bukan hanya ibu. Inilah langkah dan hadiah terbaik untuk anak. Dalam jangka panjang, anak mendapat manfaat yang sangat bernilai daripada hubungan ibu bapa yang hormat menghormati, bekerjasama dan berkasih sayang.



Menjadi pendengar yang baik



Sedarlah bahawa anak mudah tersesat atau terpesong dalam arus dunia



Dengar apa yang mereka katakan dan apa yang tidak terluahkan



Tunjukkan kepada mereka bahwa mereka berhak untuk didengari dan diberi perhatian



Jadikan diri anda `pemimpin' kerohanian.



Beri peluang anak anda mengenali Allah dengan menunjukkan `keimanan' dan amal harian anda yang selari dengan tuntutan agama



Bersolat bersama-sama dan jadi imam dalam solat lima waktu di rumah



Bawalah mereka bersama-sama menunaikan solat berjemaah di masjid



Selalu bercerita mengenai makhluk yang dicintai Allah di bumi dan langit

No comments:

INILAH SAHABAT NABI YANG JENAZAHNYA DIMANDIKAN OLEH MALAIKAT

INILAH SAHABAT NABI YANG JENAZAHNYA DIMANDIKAN OLEH MALAIKAT Hanzhalah bin Abu Amir  adalah anak pemimpin suku Aus yang terbilang kay...