Sunday, October 24, 2010

KENAPA AKU DIUJI ?

Kadang-kadang ...bilamana Kita dilanda pelbagai ujian Dan dugaan hati
Ini selalu sahaja merintih...Dan pelbagai persoalan timbul dibenak
Hati sanubari Kita.......

KENAPA AKU DIUJI ?

" Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ;" Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum
Mereka ,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar Dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ."

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal IA amat baik bagimu, Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal IA amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ."

-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA ??

" Janganlah kamu bersikap lemah, Dan janganlah pulak kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman. "

-Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?

" WAhai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu ( menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan
), Dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan ), Dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di
Daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan )."

-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah )dengan jalan sabar Dan mengerjakan sembahyang; Dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"

-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka......

-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

" Cukuplah Allah bagiku, tidak Ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal ."

-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!

" ...... Dan janganlah kamu berputus ASA dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus ASA dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

-Surah Yusof ayat 12


Semoga segala persoalan Dan rintihan yang melanda jiwa Dan sanubari Kita terubat dengan janji-janji Allah.......... Sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat Kita merujuk segala permasalahan.....kerana ialah penawar.....penawar untuk Kita.........marilah Kita kembali kepada Al-Quran.....kembali mengamalkan ajaran yang terkandung sepenuhnya........ Semoga Allah memberkati sahabat-sahabat di sana....

Wassalam.....

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda