Tuesday, March 30, 2010

Terima Kasih

As Salam,

Kepada pembaca budiman yang dirahmati Allah SWT

Ana yang daif ini akan bermusafir, insyallah akan kembali ke Malaysia pada pertengahan bulan April 2010. Mohon Tuan & Puan yang dirahmati Allah SWT dapat mendoakan ana yang hina dina ini agar selamt pergi dan selamat kembali serta mendapat taufik dan hidayah

Kepada semua web & blog yang ana ambil bahan mereka samaada di persetujui atau dimaklumkan atau tanpa disedari , mohon kebenaran dan mohon maaf atas ketelanjuran / kurang biadap ana dalam menyiarkan di blog ana ini serta ana doakan moga segala usaha dakwah/ tulisan tuan-tuan yang disiarkan ini diterima Allah dan mendapat limpahan kasih sayang Allah.

Sekian
Otam67

Monday, March 29, 2010

Bapa Pukul Anak Kerana Anak Nak Pakai Tudung!!!

Sayu jer….

Aku mengeliat sepuas puasnya. Nasib baik takder siapa nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku huhu.

Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat.

Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar.

Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi.

Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain. Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!!

Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni???

Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never!

Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, ""Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!"

Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar! Panggggggggggggggggggg. Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa.

"Aduhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq? Kalau adik dan abg tak nak...."

Pangggggggggggggggggggg....! Aku labuh pelempang ke muka aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap.

"Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh "Razali", tup tup lekat jadi AZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!".

Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak.

SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk!

11 jenis manusia didoa Malaikat

11 jenis manusia didoa Malaikat PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.Kali ini penulis ingin menyenaraikan antara jenis manusia yang akan menerima doa malaikat. Ketika itulah sewaktu kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.

Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: “Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.”

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.’”


3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan.”

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf.”

5. Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Jika seorang imam membaca…(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu ‘aamiin’ kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu.”

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat.”

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.
“Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: “Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?”
Mereka menjawab: ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.’”

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”


9. Orang yang membelanjakan harta (infak).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak…’ ”

10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur.”

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh.”

Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. WAllahu’alam.Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. InsyaAllah

* Mohon ditegur atau dikomen oleh ustaz-ustaz atau yang arif sekiranya saya salah memberikan info

Sumbangan : Mohd Shahimi Ismail

CARA MENADAH TANGAN/BERDOA YANG BETUL

Doa senjata orang mukmin. Pelbagai cara orang menadah tangan ketika
berdoa.Kaedah yang baik dan tampak sopan ketika bermunajat dengan allah SWT
adalah lambang kesungguhan, lambang penuh pengharapan kita kepada Khalik.

Pada tapak tangan kita ada banyak lambang kebesaran dan kemuliaan Allah SWT
termasuk 99 nama Allah.

Kita akan nampak urat tangan kanan dan kiri bercantum seakan membentuk
sampan. Apabila urat tangan itu bertemu ia akan menjadi hufur ba. Titik ba
letak di hati kita. Kedudukannya rendah dari tangan yang kita tadah. Setiap
huruf hijaiah di dalam Al-Quran Allah perintahkan satu malaikat
menjaganya.Maka malaikat yang menjaga hufur ba bernama Har Hayaail.
Malaikat ini akan mengangkat doa kita terus mengadap Allah SWT tanpa
sebarang perantara. Oleh itu berdoalah bersungguh-sungguh dengan penuh
pengharapan .

Mencari keberkatan doa
Doa senjata orang mukmin. Berikut ada panduan tata cara berdoa iaitu:

1) angkat tangan ke paras dada

2) rapatkan kedua-dua belah tapak tangan

3) apabila urat tangan bertemu ia akan menjadi seperti huruf ba
Titik ba terletak di hati kita. Kedudukannya rendah dari tangan yg kita
tadah. Setiap huruh hijaiah didalam al quran ada malaikat yang menjaganya.
Huruf ba dijaga oleh malaikat bernama har hayaail. Malaikat ini akan
mengangkat doa kita terus menghadap allah tanpa
sebarang perantara. Oleh itu berdoa bersungguh-sungguh dengan penuh
pengharapan.

4) duduklah dalam keadaan sopan seperti duduk iftirasy dan duduk tahiyat
akhir. Jika berdiri tegakkan badan betul-betul dan jangan menyandar /
bersandar.

5) sepanjang berdoa, banyakkan memuji kebesaran allah dan menyebut
nama-nama allah yang lain yang bersesuaian dengan keperluan doa kita pada
masa itu. Cthnya jika berdoa mohon dipermudahkan rezeki, sebutlah nama
allah ar-razaq dan disusuli juga dengan bersalawat nabi saw

6) berdoalah bersungguh-sungguh dari hati. Gunalah bahasa yg dapat difahami
kerana allah maha pengasih dan sangat memahami dan mendengar segala bicara
tulus hamba-hambanya

7) ajarkanlah adab berdoa kepada seluruh ahli keluarga sedari usia kecil
kerana insya allah ia akan dapat membentuk peribadi baik dalam kehidupan.

Wallaahu a'lam


Sumbangan : Mohd Shahimi Ismail

Cinta Rasul

Tiada seindah sebutan lisan untuk mengambarkan kecantikkan dan kemulianmu ya rasulullah ...

Tiada sebaris ayat yang mampu mengukir dan menghuraikan kelembutan sifatmu ya habiballah
..

Apatah lagi kecantikan dan kelembutan ya Lathiff penciptaMu ...Allah Jalla Jalaluhu "

Nabi menunggu dirimu...
Lebur rohani diriku bersama rohani kekasihMu
Karam nur diriku pada nur kekasihMu membawa tenggelam sifatku pada sifatMu ...

Maka berbanyak selawat , kelak Rasulullah akan tunggu anda yang dirahmati Allah di 4 tempat.

Adalah amat malang , jika majlis Selawat & Maulid & Marhaban ini tanpa kehadiran anda, belum tentu kita ada besok hari.

"Allahumma Solli 'ala Saiyidina Muhammad
Wa
'ala ali Saiyidina Muhammad " ..
Ya Rasulullah Ya Habiballah Ya Nabi Allah
Salamun
Salam Anbiya' Allah Khususan Muhammad Putra Abdullah s.a.w

Alaika ..Ya Rasulullah Ya Habiballah Ya Nurra Musthopha ...
"Allahumma Solli Wa Sallim 'ala Saiyidina Muhammadin Wa 'ala ali Saiyidina Muhammad" ..
"Allahumma Solli 'ala Saiyidina Muhammadinin Nabiyil Ummiyyi Wa 'ala Alihi Wasohbihi Wasallim" ..

"Allahumma Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Solli 'alaihi Wasallim"
"Allahumma Solli WaSallim WaBarikh 'Alaihi Wa'ala alih "

Marhaban ya marhaban ya nura 'aini
Marhaban
ya marhaban jad dal husaini
Marhaban ya marhaban ya nura qalbi
Marhaban
ya marhaban ya nura haqqi

CINTA YANG MENAKUTKAN IBLIS

Posted on Tuesday, March 23 @ 17:09:53 PDT
Dilulus untuk paparan oleh kerissakti


Oleh: MERONG

"Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Sebagai orang Islam kita kerapkali mendengar nama-nama seperti Jin, Syaitan dan Iblis. Persepsi negative selalu dilemparkan kepada makhluk tersebut lantaran kejahatan mereka menyesatkan manusia.

Wajah mereka selalu dimomokkan hodoh, gerun dan menakutkan. Peribadi mereka selalunya jahat. Tetapi sedarkah kita yang persepsi itu kebanyakkannya salah.



Musuh utama iman adalah hasutan Jin, Syaitan dan Iblis.Ibarat didalam peperangan menentang musuh, kita perlu belajar tentang musuh. Siapakah musuh, perangai musuh, lokasi musuh dan juga kelemahan musuh. Berapa ramai umat Islam benar2 mengenali Iblis melainkan hanyalah melalui persepsi sahaja.

Iblis adalah makhluk yang asalnya Jin bernama azazil yang diasuh oleh malaikat sehingga mencapai taraf pengulu malaikat. Jadi azazil merupakan makhluk yang rajin beramal kepada Allah s.w.t dan juga mempunyai ilmu yang banyak sehingga tinggi tarafnya.

Kita perlu check and balance dengan tahap kita….…apakah ilmu dan amalan kita setaraf dengan ilmu dan amalan iblis ? Tentu tidak malah Iblis juga mengenal Allah s.w.t, kenal malaikat dan mengenal bumi dan langit. Tetapi mengapa Iblis dimurkai oleh Allah?

Kerana Iblis riak dan sombong. Lantaran bersikap riak dan sombong itulah Iblis diusir dari syurga walaupun didalam keadaan Iblis mempunyai Ilmu dan amalan yang banyak. Mengapa Iblis mempunyai sifat riak dan sombong, tidak lain kerana bersikap hasad dan dengki kepada Adam a.s. Iblislah juga menanam sifat tamak kepada Adam a.s yang akhirnya Adam juga keluar dari syurga dan akhirnya bertaubat. Begitu juga berlaku kepada Qabil yang mempunyai sifat dengki dan kedekut yang akhirnya membunuh adiknya Habil dan akhirnya dimurkai Allah s.w.t.

Jadi jelas disini berakhlak yang mempunyai unsur Riak/Sombong/Dengki/Tamak/ Kedekut adalah akhlak yang tidak melayakkan makhluk memasukki syurga Allah s.w.t walau pun mempunyai amalan dan ilmu yang banyak. Bagaimana pula kita yang mempunyai amalan dan ilmu yang tidak setanding Iblis tetapi mempunyai sifat-sifat tersebut. Bukankah taraf kita lebih rendah berbanding Iblis ?

Mengapa pula Iblis yang mempunyai ilmu, mengenal zat Allah s.w.t, mengenal keseluruhan makhluk ciptaan Allah sanggup bersikap sombong ? Ini adalah kerana Iblis tidak mempunyai akhlak Cintakan Allah s.w.t. Cintakan Allah s.w.t adalah ilmu yang menguasai keseluruhan ilmu-ilmu yang lain. Yakin seyakin-yakinnya….dengan menguasai Ilmu Cintakan Allah, Iblis akan takut kepada kita.

Kerana tahu kekuatan Kalimah Cintakan Allah s.w.t, Iblis memainkan jarum halusnya melalui sahabatnya Dajjal, Freemason, kaum munafik, kafir dan fasik untuk manipulasikan perkataan Cinta itu daripada berfokuskan Cinta kepada Allah dan Rasul kepada Cinta sesama manusia, cinta kepada sains teknologi, cintakan harta benda dan cintakan anak isteri sedangkan perkara tersebut hanya layak dikasihi atau disayangi sahaja dan bukan di cintai. Memang semua itu juga haq Allah s.w.t tetapi ia hanya layak di kasihi atau disayangi dan tidak melebihi Cintakan Allah dan Rasul.

Demi menghakiskan kalimah Cinta kepada Allah dan Rasul, Iblis mempergunakan segenap kebolehan ilmunya melalui bantuan sahabatnya untuk menyesatkan manusia melalui :

1. Lagu dan Muzik yang liriknya hanya cintakan manusia. Membuai manusia dengan khayalan cinta sesama manusia sehingga ketahap tercabutnya kalimah cinta itu daripada untuk Allah s.w.t kepada cinta sesama makhluk.

2. Mempersembahkan kehebatan sains dan teknologi sehingga manusia lupa kehebatan Allah s.w.t. Sanggup menafikan kebenaran atau was was dengan kebenaran Al Quran semata-mata takjub dengan teknologi. Atau di kadar iman yang paling lemah menunggu sains membuktikan sesuatu baru meyakini Al Quran.

3. Melalaikan manusia yang berkuasa dengan menanamkan sifat sombong dan takbur.

4. Melalaikan manusia yang kaya dengan menanamkan sifat kedekut dan dengki.

5. Melalaikan manusia yang berilmu dengan menanamkan sifat sombong.

6. Melalaikan kehidupan manusia daripada menggunakan sistem Allah kepada sistem Iblis.

Iblis Syaitan dan Jin kafir amat takut menghampiri manusia yang Cintakan Allah s.w.t. Itulah kelemahan Iblis yang nyata. Iblis tidak takut/lemah dengan ilmu kamu ataupun amalan kamu tetapi Iblis takutkan ilmu dan amalan bersertakan Cintakan Allah s.w.t

Senjata kelemahan musuh sudah diketahui, hanya terserah kepada kita untuk menggunakannya. Doa orang yang Cintakan Allah s.w.t adalah doa yang mustajab. Sekiranya kita ditipu, ditindas, di fitnah…senjata yang paling mustajab adalah bangkitkan kalimah Cinta hanya kepada Allah didalam hati dan berdoalah siang dan malam. Insya Allah termakbullah doa kita. Hayati kisah bagaimana Asif Barqiya seorang ahli kitab dizaman Nabi Sulaiman yang Cintakan Allah s.w.t hanya melakukan sesuatu dengan niat/doa, dengan sekelipmata berpindahlah singahsana Balqis. Mampukah Einstien yang manusia agung agungkan itu melakukan sedemikan rupa dengan sains dan teknologi.

Pesanan Rasullulah s.a.w : Umat-umatku yang terbaik adalah mereka yang mudah marah tetapi mudah menangis.Mereka marah apabila aqidah kepada Allah dipermainkan dan mudah menangis apabila mendengar nama Allah s.w.t kerana terlalu Cintakan Allah s.w.t.

Carilah pengertian Kalimah Cinta yang sebenarnya dan bukan Kalimah Cinta yang diajarkan oleh manusia sekarang didalam lagu-lagu mereka. Carilah ilmu bagaimana untuk mengbangkitkan Kalimah Cintakan Allah. Kalimah cinta bukanlah kalimah yang boleh dibuat main-main sepertimana Iblis mengajar kita selama ini.

Wallahu’alam.

Memang Allah yang menentukan

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk
yg sentiasa mengharapkan pertolongan Allah.

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita dapat kasih sayang yg terbaik,
khas untuk diri kita

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita sedar bahawa Allah Maha Pemurah dan Penyayang
kerana mengingatkan kita
bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita
dan kehidupan kita pada masa depan...

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita dapat mengutip pengalaman
yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita jadi manusia yg hebat jiwanya.

memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita lebih faham bahawa cinta yg terbaik hanya ada bersama Allah.

memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah
supaya kita lebih mengenali
kehidupan tak selamanya

GANJARAN BERWUDUK DENGAN SEMPURNA BERSERTA DOA & NIAT

Rasulullah s.a.w bersabda
"Barang siapa berwuduk dengan membaguskan wuduknya, maka keluarlah dosa-dosanya dari kulitnya sampai dari kuku jari-jemarinya"
(HR : Muslim)

Wuduk yang sempurna disertakan niat yang jelas pasti dirahmati Allah.Insyallah kita akan dapat melakukan solat dgn khusyuk dan diterima Allah. Banyak hikmahnya berwuduk disertakan dgn niat kerana ia sangat berguna didunia dan diakhirat juga

KETIKA BERKUMUR
berniatlah,
"Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini"
kenapa
Kerana setiap hari tanpa kita sedari, kita kadangkala bercakap perkara yg tidak berfaedah dan dengan niat sedemikian , kita tidak lagi memperkatakan sesuatu yg tidak membawa kebaikan.

KETIKA MEMBASUH MUKA
berniatlah,
"Ya Allah, putih dan serikanlah wajah ku di akhirat kelak, janganlah Kau hitamkan muka ku ini"
kenapa
Ahli syurga, wajah mereka berseri2 dan semoga kita tergolong di kalangan mereka

KETIKA MEMBASUH TANGAN KANAN
berniatlah,
"Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku di tangan kanan ku ini"
kenapa
Ahli syurga diberikan hisabnya di tangan kanan, semoga kita tergolong dlm golongan ahli syurga.

KETIKA MEMBASUH TANGAN KIRI
berniatlah,
"Ya Allah, janganlah kau berikan hisab-hisabku di tangan kiri ku"
kenapa
Ahli neraka akan diberi hisab melalui tangan kirinya nanti, semoga kita terhindar dari menjadi golongan ahli neraka.

KETIKA MEMBASAHKAN KEPALA DENGAN AIR
berniatlah,
"Ya Allah, lindungilah aku dari panas terik pancaran matahari di Padang Masyar dengan Arasy Mu"
kenapa
Panas di Padang Mahsyar nanti , matahari hanya sejengkal dari atas kepala

KETIKA MEMBASUH TELINGA
berniatlah,
"Ya Allah, ampunilah dosa2 telinga ku ini"
kenapa
Setiap hari kita ada mendengar dan terdengar org mengumpat, mengkeji dan memfitnah dan juga perkataan2 buruk dan tidak elok didengar.

KETIKA MEMBASUH KAKI KANAN
berniatlah,
"Ya Allah, permudahkanlah aku ketika meniti titian Siratul Mustaqim nanti"
kenapa
Kalangan ahli syurga akan menitinya sepantas kilat nanti

KETIKA MEMBASUH KAKI KIRI
berniatlah
"Ya Allah, bawalah aku pergi ke tempat2 yg mulia seperti masjid dan majlis ilmu, bukan ditempat2 maksiat"
kenapa
kerana semua ketentuan qada dan qadar ditentukan oleh Allah jua

Marilah kita sama2 mengamalkannya semasa kita berwuduk,
hanya perlu niatkan sahaja dlm hati semasa kita berwuduk
nanti kita akan dapat rasa kepuasannya semasa berwuduk

semoga wuduk kita sempurna seperti yg disarankan dan doa2 kita itu nanti dimakbulkan Allah swt .

Insyallah

Sumbangan : Mohd Shahimi Ismail

Thursday, March 18, 2010

DOA RASULULLAH SAW SEMASA SUJUD

DOA RASULULLAH SAW SEMASA SUJUD

(INDUK SEGALA DOA)




«اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَبِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ، لاَ أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ» رواه مسلم

Ya Allah, sesungguhnya daku berlindung dengan keredhaanMu dari kemurkaanMu; dan (berlindung) dengan keafiatanMu dari siksaanMu; dan daku berlindung denganMu daripadaMu. Daku tidak mampu meluahkan segala pujian ke atasMu; kerana Engkau sepertimana yang Engkau puji sendiri ke atas diriMu. (HR Muslim).





Maksud doa

Ya Allah, sesungguhnya daku berlindung dengan keredhaanMu dari kemurkaanMu; Keredha-an Allah swt adalah matlamat hidup mukmin, hamba mukmin bergiat menjauhkan diri dari punca-punca kemurkaanNya. Manusia terbahagi dua, golongan yang berbahagai adalah mereka yang kehidupannya diredhai Allah. Sedang golongan yang merugi adalah mereka yang terjerumus ke dalam kemurkaan Allah. Hamba yang menegakkan solat, shiyam, zikir, dan lain-lain yang diredhai Allah adalah yang bergiat menjaga keutuhan amalan yang mereka lakukan. Sedang si hamba yang terjatuh ke dalam kemurkaan Allah, tidak bergiat menjauhi punca-punca ibadatnya terhapus dan terhebah, wal ‘iyazu billah!!!

“dan (berlindung) dengan keafiatanMu dari siksaanMu“ ‚Keafiatan’ adalah termasuk perkata-an Arab yang telah diguna-pakai dalam bahasa Melayu. Dan termasuk perkataan yang terpenting di dalam kehidupan mukmin. Oleh itu si mukmin digesa membaca dan berdoa dengannya semasa solat (doa duduk antara dua sujud, waa’fini, berilah daku keafiatan). Termasuk makna keafiatan ialah terhindar dari:

- Segala penyakit jasmani dan penyakit rohani.

- Dosa dan punca-punca dosa.

- Punca-punca penyebab iman jadi lemah.

- Punca-punca keberkatan harta benda dan usia hilang.

- Suul khatimah (kesudahan yg buruk).

- Azab kubur, azab padang mahsyar.

- Dari azab neraka...

- Dll

Dalam pada itu ’seksaan Allah’ di dalam doa pula adalah segala perkara yang bercanggah dengan ’keafiatan’ tersebut. Oleh itu jika si hamba tidak beroleh ’keafiatan’, ia akan terdedah kepada ’siksaan’. Media elektronik pada masa kini adalah punca utama manusia terjauh dari keafiatan dan terdedah kepada ’siksaan’. Dalam hal ini yang paling anehnya ’seksaan’ jenis ini sangat selaras dengan kehendak nafsu jahat (ammarah dan lawwamah), wal ’iyazu billah...

’dan daku berlindung denganMu daripa-daMu’. Ungkapan ini mengandungi, doa, harapan, pengakuan, penyerahan, atau tawakal yang jitu, bulat, dan sempurna kepada Allah. Bahawa si hamba memohon perlindungan, penjagaan Allah, kerana segala peristiwa dan keadaan yang berlaku adalah dengan ketentuan Allah. Allah adalah sebaik-baik tempat berlindung (ni’mal maula wa ni’man nasir). Sesiapa yang berlindung kepada Allah tidak akan memiliki sebarang kerunsingan, kerana Allah telah cukup baginya (fahua hasbuhu).

‚Daku tidak mampu meluahkan segala pujian ke atasMu’. Hal ini menunjukkan keagungan dan ketinggian Allah yang tiada tara, (laisa kamislihi syaiun). Tidak ada manusia yang mampu mengemukakan pujian kepada Allah. Kerana hal ini adalah diluar keupayaan manusia. Ungkapan doa ini adalah satu pujian yang tinggi. Bila si hamba mengatakan bahawa ia tidak mampu memuji Allah Tuhan Yang Maha Tinggi, dan Yang Maha Agung, bermakna ia memberikan pujian kepada Allah setinggi-tingginya.

‚kerana Engkau sepertimana yang Engkau puji sendiri ke atas diriMu’. Hanya Allah sahaja yang tahu akan hakikat sifat, kekuasaan, dan keagungannya. Ini juga termasuk pujian dan sanjungan yang tinggi.

Bila pujian yang tinggi seperti ini ditujukan kepada Allah, sedangkan termasuk sifat Allah adalah, Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Pengampun, Maha Pemaaf, Allah lebih kasih kepada hambaNya dari si hamba terhadap dirinya. Bila inilah hakikat dan maksud tujuan doa tersebut maka sangat diharapkan doa yang merupakan induk segala doa ini didengar dan dikabulkan oleh Allah swt. Maka patut benarlah Rasulullah mengajarkan doa ini kepada kita, terutama semasa sujud dalam solat, khasnya solat tahajud, dan solat-solat sunat lainnya. Tidak salah juga jika dibaca dalam doa harian. Doa ini sangat sesuai bagi semua peringkat usia, terutama golongan veteran.

Apakah Alasan Tuan Untuk Tidak Solat Fardhu Ke Masjid?

السلام على من اتبع الهدى
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله ووصحبه وسلم ، وبعد،


Alasan Tidak Solat Fardhu Berjemaah Di Masjid

Sebelum ini kita telah membincangkan bahawa sesiapa yang tidak solat fardhu berjemaah di masjid dengan alasan yang kuat adalah melakukan kesalahan bid’ah dan boleh diiktiraf sebagai munafiq yang nyata.

Lalu apakah alasan-alasan yang membolehkan kita tidak solat di masjid?

Ulama-ulama telah menggariskan kelonggaran untuk tidak solat di masjid iaitu:

1. Musafir,
2. Sakit, atau menjaga orang sakit.
3. Keadaan Tidak Aman (seperti peperangan, banyak perompak, dan sebagainya)
4. Hujan ( namun alasan kerana hujan ini tidak boleh digunakan sepenuhnya ketika ini kerana Nabi memudahkan untuk tidak solat ke masjid ketika hujan adalah untuk tidak mengotorkan lantai masjid. Pada hari ini, jalan beraspal dan masjid berkapet dan bersemen, manusia berkereta dan sebagainya)
5. Bertugas menjaga sesuatu yang amat penting. Jika ditinggalkan boleh mendatangkan bahaya.
6. Tempat tinggal amat jauh dari masjid.

Apakah kita mempunyai alasan seperti di atas untuk tidak tidak turut hadir ke masjid menunaikan solat fardhu berjemaah?

Adakah kita sangat sibuk menghantar dan mengambil anak sekolah sehingga tidak sempat singgah ke masjid pada waktunya?

Kalau itu alasannya mengapa tidak tuan singgah dulu ke masjid sebelum mengambil anak atau singgah ke masjid selepas mengambil anak sekolah? Terlewat sedikit mengambil anak dalam 10 minit ke 15 minit tidak apa bukan?


Atau mungkin kita perlu cadangkan agar kerajaan menetapkan waktu solat fardhu zuhur seluruh Negara pada jam 12:45 tengahhari sama seperti solat fardhu Jumat.

Sebenarnya tiada alasan untuk meninggalkan solat fardhu zuhur walaupun masa amat singkat. Penulis sendiri sudah mengamalkan dalam waktu yang agak lama untuk solat fardhu zuhur di masjid-masjid yang berdekatan dengan sekolah anak penulis. Al-Hamdulillah semuanya tertunai dengan izin Allah swt jua.

Kalau alasan tuan tidak solat Asar di masjid kerana meeting, mengapa tuan tidak berhenti seketika terlebih dulu untuk menyambung meeting selepas waktu asar. Bukankah meeting lepas solat asar berjemaah lebih selesa dan lebih membuka minda? Bukankah meeting selepas solat asar berjemaah ditunaikan lebih berkat.

Kalau alasan tuan tidak solat ke masjid kerana takut dikatakan menunjuk-nunjuk atau riya. Maka tuan sebenarnya telahpun riya atau menunjuk-nunjuk. Kerena alasan anda kerana takut dikatakan riya adalah demi cakap orang, bukannya kerana Allah swt. Tuan bukannya takut Riya, tapi tuan Takut Orang mengatakan tuan riya. Tuan lebih takut cakap orang dari kemurkaan Allah swt.

Bukankah pengharaman riya adalah disebabkan berubahnya niat dari beribadat untuk Allah swt semata-mata kepada untuk orang lain.

Kalau alasan anda tidak solat Isya ke masjid adalah untuk menghantar anak tusyin, maka tuan telah membawa anak tuan belajar jauh dari rumah Allah swt. Tuan boleh saja memanggil guru tusyen untuk mengajar anak tuan pada waktu-waktu yang lain.

Jika alasan tuan kerena sibuk bersukan, maka alasan tuan ini sebenarnya hanyalah akan menyihatkan lagi api neraka untuk memakan tuan. Bukankah tuan boleh bersukan selepas Isya. Atau waktu pejabat atau waktu pagi hari Jum’at dan Ahad?

Bersukan selalu bukanlah boleh memberikan kesihatan yang baik. Kalau ajal datang tidak boleh ditangguh lagi. Banyak pemain bola yang mati di tengah berlatih atau tengah padang. Dan banyak pula perempuan yang tidak pernah bersukan berumur panjang. Sudahkah tuan bersyahadat banyak-banyak hari ini?

Lalu apakah lagi ada alasan tuan untuk tidak solat fardhu berjemaah ke masjid untuk melepaskan diri tuan dari melakukan Bid'ah dan juga kemunafikan yang jelas dan nyata?

Perbincangan Dan Persoalan Mengenai Dajjal


إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا

That which is on earth we have made but as a glittering show for the earth, in order that We may test them - as to which of them are best in conduct.

7. Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.



Al-An'am 6~ 130 ~

~ 130 ~يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإِنسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاء يَوْمِكُمْ هَذَا قَالُواْ شَهِدْنَا عَلَى أَنفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَافِرِينَ


"O ye assembly of Jinns and men! came there not unto you messengers from amongst you, setting forth unto you My signs, and warning you of the meeting of this Day of yours?" They will say: "We bear witness against ourselves." It was the life of this world that deceived them. So against themselves will they bear witness that they rejected Faith.


130. Hai golongan jin dan manusia, apakah belum datang kepadamu rasul-rasul dari golongan kamu sendiri, yang menyampaikan kepadamu ayat-ayatKu dan memberi peringatan kepadamu terhadap pertemuanmu dengan hari ini? Mereka berkata: "Kami menjadi saksi atas diri kami sendiri", kehidupan dunia telah menipu mereka, dan mereka menjadi saksi atas diri mereka sendiri, bahwa mereka adalah orang-orang yang kafir.



Persoalan Dan Perbincangan Mengenai Dajjal

Dalam memberikan pengertian mengenai Rahsia-Rahsia dalam al-Qur’an, saya merasa berkewajipan mempersoalkan dan membincangkan mengenai dengan pengertian Dajjal?


Adakah Dajjal Di Sebut Dalam Al-Qur’an?

Jawapannya tidak, namun dajjal banyak disebutkan dalam hadis-hadis Nabi Muhammad saw. Sehingga hadis-hadis itu boleh dikatakan hadis Mutawattir.

Namun sebenarnya saya berpendapat, makna-makna simbolik mengenai Dajjal itu memang banyak di dalam al-Qur’an. Seperti:-

1. Iblis dan Syaitan, Sebab Iblis juga diriwayatkan bermata satu.

2. Keturunan Firaun atau Penguasa Dunia Yang Bukan Islam Yang Mengaku Tuhan. Jika Nabi Isa muncul dan ia mengakui dirinya sebagi tuhan atau anak tuhan, maka dialah dajjal itu.

3. Orang-Orang Kafir atau orang-orang Islam fasik Yang Berniat Jahat Mengoda Orang-Orang Islam yang beriman, sebab mereka adalah tentera dajjal.
Termasuk Dajjal atau Peralatan Dajjal ialah:

4. Thaghut iaitu Hawa Nafsu,

5. Fitnah Dunia,

6. Ajaran-Ajaran Bid’ah.
7. Muzik dan TV.

Semua perkara di atas disebutkan di dalam al-Qur’an dan mempunyai makna simbolik yang berkaitan dengan makna dajjal.

Tujuan Dajjal
Kerana tujuan dajjal memanglah menipu dan mengoda agar orang masuk di dalam ajarannya.


Sumber Ajaran Dajjal

Tidak kira apapun tujuannya, kenapa ia membuat dan membuat sendiri ajaran yang diajarkannya, jika ajarannya itu menyeleweng daripada al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah saw. Maka kita hendaklah berhati-hati terhadap mereka. Sebab kita khuwatir, sebab boleh jadi dia adalah dajjal yang dimaksudkan.


Tempat Dajjal

Kita juga pernah mendengar hadis nabi Muhammad saw yang mengatakan bahawa dajjal itu ada di selatan, di utara dan di Timur. Oleh itu dajjal ada di mana-mana.

Dajjal-Dajjal Kecil

Kita juga ada mendengar hadis nabi Muhammad saw yang mengatakan bahawa dajjal itu ada 30 orang semuanya. Oleh hendaklah kita berhati-hati pada setiap ajaran yang diajarkan kepada kita, dengan membandingkannya dengan al-Qur'an dan hadis-hadis yang sahih.

Bila Dajjal Keluar

Kita pernah terbaca hadis dalam kitab sahih al-Tarmizi yang berbunyi, Nabi Muhmmad saw bersabda:

Jikalau ada suatu tanda-tanda kiamat muncul maka yang lainnya akan ikut muncul seperti manik-manik rantai yang ikut terlepas dari rantai yang putus.


Tanda Keluarnya Dajjal

Ketika ini, banyak tanda-tanda besar hari kiamat telah nampak, samada yang kecil maupun yang besar namun adakah Dajjal juga telah ada.


Siapakah Dajjal Dan Apakah Erti Dajjal?

Jika Dajjal telah wujud maka siapakah ia dan apakah erti Dajjal itu?

Adakah ertinya sipendusta, Na’uu dzu billahi min dzalik, mudah-mudahan kita tidak tertipu oleh sipendusta ini dan kita tidak digolongkan oleh Allah swt dari golongan pendusta.


Kekuatan Dusta Dajjal

Kita pernah terbaca dalam Hadis nabi Muhammad saw bahawa Dajjal ini dikatakan sampai begitu kuat berdustanya, sehingga amat ramai orang yang tertipu olehnya.


Keramaian Orang Yang Tidak Tertipu

Dalam hadis Nabi Muhammad saw juga menyatakan bahawa Orang yang tidak tertipu hanya tinggal segelintir sahaja.


Bandingan Dajjal Dengan Firaun dan Namrud

Ia begitu hebat berdusta sehingga mengalahkan dusta Fir`aun dan juga Namrud yang mengaku sebagai tuhan.


Dajjal Mengakui Dirinya Tuhan

Saya juga terbaca dalam hadis nabi Muhammad saw, bahawa Dajjal ini akan keluar pada akhir zaman, mengaku sebagai tuhan, mempunyai mata satu, dan membawa dua sungai, atau dua gambaran syurga dan neraka.


Syurga Dan Neraka Dajjal

Syurga sebenarnya api manakala neraka sebenarnya surga.


Dajjal Menghidupkan Orang Mati

Dari Riwayat Hadis nabi Muhammad saw juga bahawa Dajjal ini boleh menghidupkan orang mati dan menurunkan hujan, mempunyai kecepatan seperti hujan yang ditiup angin.


Kenderaan Dajjal

Dajjal ini mengenderai binatang yang sangat besar dan boleh terbang. Panjang sayapnya 30 meter.


Kelajuan Kenderaan Dajjal

Kelajuan kenderaannya sungguh cepat sehingga Rasulullah menyifatkannya seperti bumi dilipat.

Bermata Satu Bertulis Ka Fa Ra Diantara Kedua Mata

Mempunyai satu mata sahaja, dan ada tertulis perkataan Kaf Fa Ra di antara dua matanya.dan boleh dibaca oleh semua orang.

Dajjal Boleh Menguasai Syaitan

Dajjal ini juga dinyatakan oleh Rasulullah saw boleh menguasai syaitan hingga dapat menyuruh syaitan-syaitan itu menyamar menjadi ayah dan ibu seseorang untuk mengalabui mata manusia supaya manusia menyembahnya.


Wajib Melarikan Diri Dari Dajjal

Sabda Nabi Muhammad, jikalau kita mendengar mengenai Dajjal maka kita hendaklah melarikan diri darinya. Kerana ada sebahagian orang yang merasa beriman dan mahu melawan Dajjal itu, tetapi setelah ia berjumpa Dajjal itu maka ia kemudiannya tertipu juga oleh Dajjal itu.


Jajahan Dajjal

Dajjal akan pergi kesetiap rumah dan negeri kecuali negeri Mekah dan Madinah.


Kekuatan Fitnah Dajjal

Sabda Nabi Muhammad lagi, Tiada fitnah yang lebih besar dari fitnah Dajjal.


Adakah Hadis Dajjal Simbolik?

Tetapi, siapa sebenarnya Dajjal itu? Sehingga kini orang yang disifatkan oleh hadis nabi Muhammad saw itu masih belum kelihatan, adakah hadis-hadis tersebut bersifat simbolik atau kiasan sahaja.


Kajian

Jika di teliti hadis mengenai tanda hari kiamat seperti rantai yang putus dan peristiwa-peristiwa yang berlaku yang merupakan tanda seperti manik-manik yang terhurai selepasnya itu, saya merasa mungkin dajjal itu sudah ada.


Apakah Amerika Dajjal?

Namun adakah dia Negara Amerika seperti yang dinyatakan oleh orang banyak atau yang selain dari itu.


Kajian Pergerakan Dajjal

Apabila kita kaji mengenai pergerakan Dajjal, kita akan dapati bahawa Dajjal itu boleh bergerak dengan cepat sekali. Iaitu seperti hujan ditiup angin.

Namun perkara ini jika lebih diteliti adalah agak tidak begitu tepat pada maksudnya.


Maksud Hadis Kepada Simbolik Lebih Hampir

Mungkin Dajjal yang dimaksudkan ini adalah bersifat simbolik sahaja. Kerana adalah rumit pada fikiran kita jika seorang lelaki boleh pergi kepada semua manusia yang seramai 6 bilion orang ini dalam masa yang serentak untuk memelihara kepercayaan orang ramai terhadapnya.

Ia mestilah pergi kepada setiap satu kumpulan bergilir-gilir atau mungkin ia akan pergi ke setiap rumah bergilir-gilir.

Jika ia pergi kesetiap rumah secara bergilir-gilir, maka mungkin jika ia mengambil masa dalam 15 minit sebuah rumah untuk mempersembahkan godaannya. Maka ia akan mengambil masa yang lama barulah akan habis.

Kerana 1 jam ada 4 kali 15 minit. Satu hari ada 96 kali 15 minit. Manakala satu tahun ada 35040 kali 15 minit.

Penduduk dunia ini dianggarkan seramai 6 billion orang. Katakanlah jika di dunia ini cuma ada 6 ratus juta buah rumah. Maka jika 6 ratus juta buah rumah bahagi 35040 berjumlah 17123.28767 tahun.

Jadi untuk menggoda seluruh penduduk dibumi ini dengan pergi ke rumah-rumah adalah suatu perkara yang mustahil.

Itupun kalau ia pergi kemerata dunia tanpa rehat. Tanpa makan minum dan tanpa tidur.



Jadi tentu Dajjal ini akan menyuruh pengikutnya yang lain agar ia akan dapat menguasai dunia lebih cepat.

Perkataan Ka Fa Ra Di Mata Dajjal
Namun timbul pula masalah, kenapa Nabi Muhammad saw menyatakan bahawa semua orang akan terlihat matanya yang buta sebelah itu dan melihat perkataan Kaf Fa Ra di antara matanya itu. Jika pengikut-pengikut dajjal dikira dajjal, maka adakah semua pengikutnya itu akan ditulisi perkataan kaf fa ra di antara mata mereka. Namun jika dajjal berbentuk alat, maka Tulisan yang ditulis pada alat seperti TV lah yang lebih hampir pada tafsiran sebenar.

Selain itu, kenapakah ia tidak mampu menutupi matanya yang buta sebelah itu, walaupun dengan kaca mata. Atau dengan pembedahan pelastik. Ataupun menutup perkataan Kaf Fa Ra itu walaupun hanya dengan pembalut luka dan sebagainya.

Perkara ini bagi saya seperti simbolik. Apa yang Nabi Muhammad saw ceritakan itu nampaknya seperti menceritakan sesuatu yang lain.

Mudah-mudahan kita semua diberi hidayat oleh Allah swt agar apa yang saya simpulkan ini hampir kepada kebenaran,

Saya berpendapat apa yang nabi ceritakan itu adalah lebih mirip kepada alat yang amat banyak yang lebih kurang sama bentuknya di antara satu sama lain seperti Television.


Adakah Dajjal itu TV?

Perkara ini menjadi satu persoalan kepada saya apabila membaca hadis bahawa kelajuan Dajjal itu umpama hujan yang ditiup angin. Bukankah pancaran TV juga laju seperti Hujan ditiup angin.


Kemudian selain itu Dajjal juga ada membawa dua lembah surga dan neraka, yang mana lembah syurga berupa air tetapi sebenarnya ialah api neraka dan lembah api penuh sengsara yang sebenarnya adalah lembah air iaitu syurga yang sebenarnya. Bukankah rancangan TV itu banyak menyiarkan perkara-perkara hiburan yang sebenarnya maksiat. Dan menyiarkan Berita yang menyebabkan kita menangis tetapi menimbulkan keinsafan dan kesadaran.

Oleh itu apabila kita lihat dan berfikir keadaan Dajjal yang cacat dan bermata satu itu, adakah Dajjal itu boleh menyesatkan banyak orang Islam yang rata-ratanya bahkan hampir semuanya mengetahui bahawa Allah itu sempurna dan tuhan itu tidak pernah serupa dengan makhluk.

Nabi Muhammad saw pernah bersabda,

Bahawa Allah swt hanya akan dapat dilihat selepas kita meninggal dunia.

Maka kita akan dapat mempastikan bahawa Dajjal itu bukanlah orang.
Jika Perkataan Ka Fa Ra Di Lihat
Lebih-lebih lagi dengan perkataan Ka fa ra yang tertulis di antara dua matanya yang boleh dibaca oleh semua umat Islam itu.

Maka tentulah jika dia muncul di hadapan orang Islam, Dajjal itu atau pengikutnya akan dibaling dengan batu oleh anak-anak kecil atau ditangkap.

Kerana rata-rata umat Islam tahu perkataan kaf fa ra’ itu adalah bererti bukan Islam.

Bahkan orang yang tidak atau amat jarang bersembahyangpun akan marah jika dia dikatakan kafir.

Jadi biar apapun zamannya perkataan tersebut akan dikenali oleh umat Islam dan apabila melihat perkataan itu di muka seseorang, maka mereka tentu akan tidak terpedaya.

Dajjal masih diikuti walaupun diketahui menipu

Namun walaupun Nabi Muhammad saw mengatakan semua umat Islam tahu perkataan tersebut, tetapi masih juga mereka sembah Dajjal itu apabila Dajjal itu keluar.

Kenapakah umat Islam masih terpedaya walaupun mereka tahu Dajjal itu kafir?

Adakah kerana ibu bapanya dihidupkan semula oleh Dajjal maka merekapun mahu menyembahnya?

Tapi adakah Dajjal perlu menghidupkan semua ibu bapa orang yang telah meninggal?

Atau memberikan makanan bagi semua orang yang tidak ada harta?

Jika begitu maka masa yang diambil oleh Dajjal ini untuk menggoda akan menjadi terlalu lama lagi.

Dan bagaimanakah ia akan memelihara kepercayaan semua orang yang telah digodanya ini dalam masa yang lama itu.

Pada saya jawapannya adalah 50 - 50. kerana saya berpendapat hadis hadis mengenai Dajjal ini adalah hadis-hadis yang simbolik.

Saya berpendapat, Dajjal itu besar kemungkinan ialah TV atau alat Dajjal atau kiblat kepada Dajjal yang sebenarnya.

Hadis-hadis yang disabdakan mengenainya mungkin bertujuan kerana Allah swt ingin menguji Iman umat Islam.


Kenapa Rupa Dajjal Hanya Disebut Simbolik

Penulis berpendapat, mudah-mudahan Allah mengampuni penulis jika salah, Allah swt sebenarnya hendak memberikan peluang dan kesempatan pada Dajjal dan Iblis untuk menggoda manusia.


Atau yang lebih penting mungkin kerana Allah hendak menutupi apa sebenarnya alat untuk Dajjal menggoda manusia itu, agar Syaitan atau musuh-musuh Islam atau Dajjal itu sendiri tidak terfikir bagaimana cara mencipta atau mencari alat tersebut sehinggalah masanya tiba.


Alasan Kuat TV Adalah Dajjal

Kenapa saya mengatakan TV itu berkemungkinan besar Dajjal atau Peralatan Dajjal ialah:

1. Lebih banyak rancangan TV itu dusta dan tidak baik termasuk berita dan juga sokan. Adakah sukan yang anda lihat tidak terlepas dari rasuah?

2. Buku-buku yang dusta ( Majalah, komik, Novel ) adalah haram kerana melalaikan dan tidak berfaedah, Musik adalah haram, Gambar adalah haram ditayangkan jika bukan bermaksud kebaikan dalam hukum syarak, lebih-lebih lagi jika gambar itu bergerak. Oleh itu jika dicampurkan semua itu dalam satu, maka hukum haramnya adalah berganda-ganda.

3. TV bermata satu sama seperti Dajjal bermata satu.

4. TV dengan mudah boleh mengambarkan dan membawa apa saja, sama seperti Dajjal yang diriwayatkan membawa lembah. Jika manusia biasa yang membawa dua lembah ke mana saja ia pergi tentu orang akan hairan.

5. Tv dengan mudah menghidupkan orang yang mati dengan melihatkan orang-orang yang mati hidup seperti orang lain. Tetapi mereka tidak hidup. Sebenarnya yang ada hanyalah bayang-bayang yang ada di dalam kaca TV.

6. TV juga dengan mudah mempengaruhi seseorang dengan rancangan yang dikatakan boleh mendatangkan keuntungan kekayaan, tetapi yang sebenarnya hanya seorang atau dua orang sahaja yang akan dapat nanti dari rancangan tersebut.

7. Kecepatan rancangan TV amat cepat datangnya kepada seluruh umat manusia jika ada siaran langsung. Kelajuan ini benar-benar seperti bumi dilipat sehingga melebihi kelajuan apa-apa bendapun yang bergerak.

8. Rancangan TV juga boleh diterima orang serentak dalam satu masa dan datangnya dari atas satellite, sama seperti kelajuan Dajjal yang dinyatakan seperti hujan yang ditiup angin. Jika Dajjal ini berupa manusia maka adalah mustahil ia mempunyai kelajuan untuk pergi kesetiap rumah dalam masa serentak.

9. Rancangan TV kebanyakannya disiarkan oleh orang kafir. Oleh itu perkataan yang tertulis di hujung sebelah kanan atau kiri TV selalunya tertulis dengan perkataan yang berjarak. Maka tentunya akan dikenali sebagai milik orang bukan Islam walaupun bukan tertulis Ka Fa Ra.

10. TV amat memberikan kesan melalaikan manusia, menjadikan manusia berubah dari baik kepada buruk, terutama pada kanak-kanak.

11. Keadaan orang melihat TV seperti keadaan orang menyembah berhala. Ada yang ketawa, menangis, marah pun ada bahkan bermacam-macam lagi. Orang ketawa ialah orang yang melihat maksiat, oleh itu mereka ketika itu sedang meminum air dari api neraka. Orang menangis ialah orang yang Insaf, jika rancangan yang mereka lihat itu tiada maksiat seperti berita, maka mereka boleh diibaratkan seperti meminum api yang sebenarnya ialah Syurga.

12. Kenderaan yang diceritakan dinaiki oleh Dajjal adalah sama seperti gambaran satellite yang berada diangkasa.

Oleh itu telinga yang berukuran 30 hasta sebagai pancaindera kenderaan dajjal adalah alat untuk menerima pancaran daripada bumi. Bukannya telinga itu bermaksud sayap kapal terbang seperti dakwaan sesetengah ilmuan Islam pada masa ini. Tetapi Telinga itu ialah Telinga Satelit.

13. Setiap negeri telah mempunyai stesyen TV satellite. Oleh itu hampir semua rumah-rumah didunia ini telah mempunyai alat penerimaan rancangan TV satellite.

14. TV ialah alat canggih dan ajaib yang boleh memberikan gambar dan suara yang hampir sama keadaannya dengan anak lembu emas yang boleh mengeluarkan suara ciptaan Samiri semasa menyesatkan kaum Bani Israel di zaman Nabi Musa a.s.

15. Berkemungkinan TV akan diharamkan di Mekkah dan juga Madinah selepas mengetahui ianya adalah Dajjal. Allahu ‘Alam. Ketika ini muzik dan Wanita sudah difatwakan haram disiarkan di TV oleh ulama Tanah Suci. Allahu Akbar. Bukankah Dajjal itu tidak akan dapat memasuki Makkah dan Madinah. Selain itu Orang-orang yang bukan Islam juga tidak dapat memasuki makkah dan Madinah. Allahu Akbar.

satellite



Satellite TV

Satellite service providers gather video signals from programming sources and then beam the signals to an orbiting satellite. The satellite broadcasts the signals back down to Earth. Your satellite dish acts as an antenna, capturing the signal and sending it to your set-top box.



16. Banyak orang telah menganggap mereka tidak boleh hidup jika tidak ada TV di rumah mereka. Perkara ini sama seperti menganggap TV itu seperti tuhan. Na`u dzu billahi min dzalik.

17. Dalam satu riwayat menyatakan bahawa dajal itu bermata hijau dan keras seperti kuku, sama seperti TV yang bermata kaca yang keras seperti kuku.


Bahaya TV

1. TV lebih bahaya dari realiti. Kerana seseorang itu tidak segan silu lagi melihat dan mendengar perkara yang haram di hadapan TV berbanding dengan melihat yang haram dihadapan orang banyak.

2. Dosa melihat rambut wanita. 1 helai rambut sudah 1 dosa. Jika 1000 helai sudah jadi 1000 dosa, jika melhat dalam masa 1 jam sudah jadi beribu-ribu dosa. Jika melihat 10 wanita pula dalam rancangan itu, maka dosa sudah menjadi berpuloh-puloh ribu atau beratus-ratus ribu.

3. Setiap kali TV disiarkan, samada rancangan dakwah atau maksiat, bahkan sebelum azan muzik juga ikut berkumandang. Muzik adalah dan siraman air kemunafiqan. Sila lihat Fatwa Yang Berhormat Pehin Mufti Kerajaan Brunei Fatwakan dalam buku Islam dan Muzik

4. TV menjadi alat hawa nafsu, dan menjadikan orang baik menjadi kurang baik, orang yang kurang baik menjadi tidak baik, orang yang tidak baik menjadi bertambah jahat.

5. TV menjadi alat Dajjal menggoda manusia untuk lebih mementingkan dunia. Hidup dengki mendengki, menunjuk-nunjuk dan lain-lain

6. TV menjadikan orang bukan Islam kaya raya. Seperti rancangan nyanyi yang di SMS

7. TV sebenarnya menjadikan orang Islam semakin lemah mundur dan miskin.

8. TV menjadikan orang Islam takut mati.

9. TV menjadikan orang Islam semakin lupa kepada Allah Subhanahu wata'ala.

10. TV alat barat untuk menipu umat Islam.

11. TV alat barat untuk melariskan barangan yang tidak berfaedah dan tidak penting.

12. TV menjadikan fikiran kurang bertenaga untuk berfikir dan kurang mampu untuk mengingat sesuatu.

13. TV adalah sama seperti patung anak lembu ciptaan Samiri yang menyesatkan kaum bani Israel.


Nasihat Rasulullah saw Apabila Kita Melihat Atau Bertemu Dajjal

Rasulullah saw pernah menasihatkan untuk sering membaca surah al-Kahfi atau membaca ayat 1 hingga 10 surah al-Kahfi sebagai ayat pelindung dari fitnah Dajjal.

Kenapa 10 ayat Surah al-Kahfi?

Ada orang bertanya, kenapakah ayat-ayat tersebut mampu untuk melawan fitnah Dajjal yang amat dahsyat itu?

Jika di ikut logiknya, jawapannya ialah Dajjal itu sebenarnya telah ada di dalam rumah kita dan kita telah lama tertipu olehnya.

Oleh itu sering-seringlah membaca ayat 1 hingga sepuluh surah al-Kahfi agar fikiran kita menjadi bijak untuk memilih mana yang benar dan tidak dari Peti TV Ajaib itu kerana dalam ayat ke 10 terdapat doa iaitu:


ربنا آتنا من لدنك رحمة وهيئ لنا من أمرنا رشدا

Tafsirnya : Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat daripada sisi-Mu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami



Dari tafsir ayat ini kita dapat memahami kenapa ianya di sarankan oleh Rasulullah untuk dibaca sewaktu berjumpa dengan Dajjal ialah agar kita sentiasa terpimpin dalam minda kita untuk sentiasa mengikut ugama yang benar dan tidak terpesong dari sebarang apa pun jua jalan yang salah.

Khatam al-Qur’an 40 Hari

Selain itu Nabi Muhammad saw juga menyuruh umatnya agar mengkhatamkan 30 juzuk al-Qur’an dalam masa 40 hari.

Jika lebih 40 hari tidak khatam, bermakna orang itu dalam keadaan lalai.

Apabila lalai, maka mudahlah orang itu diperdayakan oleh Syaitan.


Solat Fardhu Berjemaah Setiap Waktu

Rasulullah saw juga memerintahkan kita agar sentiasa solat fardhu berjemaah di masjid. Barang siapa yang solat bersendirian ia akan mudah diganggu shaitan, seperti serigala menunggu mangsanya apabila mangsanya itu terbiar sendirian.

Oleh itu untuk menghindari Dajjal, kita hendaklah:-

1. Sering membaca awal surah al-Kahfi 1 hingga 10, sebagai doa.

2. Sentiasa solat fardhu berjemaah, dan sebagai penjaga pergaulan.

3. Mengkhatamkan al-Qur’an sekurang-kurangnya 40 hari sekali. Sebagai penjaga pemikiran.



Nasihat Penulis

Penulis juga ingin turut menasihatkan agar pembaca-pembaca berawas-awas dengan TV.

1. Jangan melihat tv sambil makan atau minum atau pelahankan suaranya sehingga anda tidak mendengarnya jika anda sedang minum atau makan.

Kerana kesan bunyi boleh memberikan kesan pada makanan yang dimakan.

2. Dan jangan sesekali melihat rancangan hiburan, kerana rancangan hiburan itu melalaikan dan merupakan langkah-langkah Syaitan.

3. Dan jangan pula banyak melihat rancangan sukan yang mendedahkan aurat, walaupun aurat kaum sejenis. Kerana ia tetap haram.

4. Jangan biarkan TV atau radio bersiaran apabila anda mahu tidur.

5. Lihat TV untuk mendengar berita atau pelajaran sahaja.

6. Jangan lihat berita jika pembacanya ialah wanita, jika perlu juga dengar suara saja dan palingkan mata pada tempat lain dan tutup TV atau kecilkan suaranya setelah selesai berita .

7. Saya juga menyarankan agar mana-mana pihak dapat mengwujudkan suatu siaran Radio dan TV yang tidak mendendangkan muzik sebelum dan selepas berita atau sebelum dan selepas ceramah di siarkan.

8. Stesen itu juga hendaklah tidak ada gambar-gambar atau tayangan yang berbentuk maksiat yang tidak boleh ditatapi oleh semua orang Islam.

Seperti drama-drama yang semuanya sentiasa ada penipuan. Nama juga lakonan dan pelakon atau aksi atau actor atau eksyen, yang sama ertinya dengan penipu dan penipuan. Allahu A’lam.

Penutup

Penulis ucapkan tahniah dan terima kasih kerana membaca tulisan penulis. Mudah-mudahan ia baik untuk kita semua dan mudah-mudahan Allah swt sentiasa memimpin kita di jalan yang diredhaiNya.

Persoalan dan perbincangan mengenai Dajjal ini saya sebarkan kepada kaum muslimin dan muslimat agar perkara yang amat penting ini sama-sama dapat ditatapi bersama.

Bukan kerana hendak membuat kacau tetapi kerana merasa kewajipan dan juga amar ma’ruf dan Nahi mungkar yang merupakan amalan fardhu kifayah yang mesti dilaksanakan oleh barang siapa yang berkelayakan membuatnya selagi keperluan masih ada.

Oleh itu saya seru kepada diri saya dan juga sesiapa yang membaca risalah ini agar dapat menyampaikan risalah ini kepada sesiapa jua yang di kenali untuk menyempurnakan fardhu kifayah yang besar pahalanya ini.

Saya juga mengingatkan agar janganlah risalah ini disalah ertikan sebagai suatu yang mengacau keamanan dan kehormonian.

Selain itu tujuan menghadapkan risalah ini juga bukanlah untuk mengatakan saya lebih baik. Namun sebenarnya hanya untuk mendapatkan kesimpulan yang baik dan seterusnya memberikan peringatan kepada umat mukminin, Kerana Firman Allah swt. Dalam surah al-dzariyat ayat 55 hingga 58 bermaksud:

Dan berilah peringatan kerana peringatan itu memberi manfaat kepada kaum mukminin. Dan tidak aku( Allah) ciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembahKu (Allah) Dan Aku( Allah) tidak berkehendak dari mereka rezeki dan tidak Aku kehendaki mereka memberi Aku (Allah) makan. Sesungguhnya Allah, Dialah sahaja Yang Memberi Rezeki, Yang Mempunyai Kekuatan lagi yang Maha Kukuh Kekuasaan-Nya

Mudah-mudahan Allah swt akan memberikan hidayatnya kepada saya dan kita semua agar apa yang saya katakan ini mendekatkan kita semua kepada kebenaran. Sekian, yang baik adalah dari Allah dan yang kurang baik adalah dari sayasendiri. Wallhu Waliyyu al-Taufiq Wa al-Hidayah.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Telinga Kenderaan Dajjal 30 - 40 Hasta

satellite

Semoga BermanfaatWassalam
Assalamu Ala man Ittaba'a' al-Huda.

Tahniah jika anda membaca dan memahami rencana ini.


Jika Dajjal itu Amerika, maka Apakah kenderaannya?


Adakah ia Kapal Terbang? Atau Sejenis Binatang?


Di dalam hadis yang di riwayatkan oleh Imam hakim di dalam mustadraknya menyebutkan .

" Kenderaan dajjal ialah seekor binatang antara jarak kedua telinganya adalah 40 hasta "

Adakah ia Kapal Terbang atau sesuatu yang lain.



Kalau kapal terbang kenapa dalam hadis itu ia tidak dikatakan sayap, tetapi kenapa dikatakan ia mempunyai telinga. Adakah Nabi Muhammad bermaksud bahawa telinga itu suatu perkara yang lain lagi?

Kalau nabi Muhammad saw bermaksud bahawa telinga itu sayap, maka tidakkah Nabi Muhammad saw tahu perbezaan antara sayap dan telinga?

Malaikat yang terbang dan dinyatakan di dalam al-Qur'an Surah Fatir ayat 1 menggunakan sayap.

Burung-burung yang berterbangan menggunakan sayap disebutkan dalam surah al-An'am ayat 38.

Serengga juga terbang dengan menggunakan sayap. Tidak pernah ada binatang atau malaikat yang terbang menggunakan telinga.

Oleh itu, bagaimanakah kenderaan Dajjal itu boleh terbang dengan telinganya pula. Atau mungkin telinga itu bermaksud telinga yang lain.

Atau adakah kita terpengaruh dengan cerita kartun si Dumbo ini?

Dumbo Big Top Dumbo The Flying Elephant Disney Fine Art Giclee by Tricia Buchanan-Benson


Saya berpendapat Telinga yang di maksudkan di dalam Hadis itu ialah telinga yang lain yang menunjukkan juga kebenaran Nabi Muhammad saw dan bertapa benarnya Baginda itu dan bertapa ajaibnya taqdir Allah swt ke atas alam ini.

Telinga itu adalah telinga Satellite :

satellite


Panjangnya lebih kurang 30 hingga 40 hasta.

Ia sememangnya dibuat bagai sebuah telinga untuk mendengar dan mengesan pancaran signal yang diarahkan kepadanya.

Kenderaan ini adalah simbolik yang lebih tinggi daripada mana-manapun kenderaan yang wujud dimuka bumi ini, kerana ia cukup berupaya untuk membawa apa-apapun gambaran atau suara.

Kenderaan ini amat canggih sehingga boleh menghantar berita atau pengaruh dajjal seseluruh dunia dalam satu saat sahaja.


Nabi s.a.w. bersabda: “Bumi akan digulung untuknya”.


Satellite TV

Satellite service providers gather video signals from programming sources and then beam the signals to an orbiting satellite. The satellite broadcasts the signals back down to Earth. Your satellite dish acts as an antenna, capturing the signal and sending it to your set-top box.

Kenderaan Dajjal ini amat canggih dan boleh mempengaruhi manusia 24 sehari tanpa henti. Selepas menaiki kenderaan ini, pengaruh yang dibawa akan dipancar ke TV, atau Telipon atau Computer di rumah-rumah.

Manusia sekarang sudah bertuhankan Dajjal dengan adanya kenderaannya ini.

Tanpa Dajjal, sebahagian manusia tidak akan sanggup lagi hidup. Kalau tidak percaya tanyalah orang-orang yang sudah dikuasai Dajjal, adakah mereka sanggup hidup tanpa TV, Teliphone dan Computer?

Sila Klik perbincangan dan persoalan mengenai Dajjal.

Segala yang baik adalah dari Allah swt jua dan yang kurang dan silap adalah dari penulis sendiri.

Wasalam, semoga bermanfaat.

Wednesday, March 17, 2010


As Salam

Tolong forward pada yang lain - lain , kaum lelaki / bapa kena ambil tahu , jangan asyik tengok bola je.....

Support bakal2 ibu dan isteri2 anda..haha ......kalau jadi , siapa yang untung .....?


Hi,

National Union of Bank Employees (NUBE) are submitting a petition for “90
Days for Mum” campaign, requesting to the government to increase existing
paid maternity leave from 60 days to 90 days and they’re collecting 1
million signature to submit to the government, and the petition will close
by 6th June.

If you didn’t know already, Malaysia is among lowest in Statutory maternity
leave in Southeast Asia:

· Singapore – 112 days (16 weeks)
· Thailand – 90 days (3 months)
· Cambodia – 90 days
· Indonesia – 90 days
· Malaysia – 60 days

Go to this website to give your support and submit your name to the
petition (key-in your IC number without the dash):

http://www.nube.org.my/pd/petitionE.aspx

Wednesday, March 10, 2010

10 perkara perlu dielak ketika hamil

1. Aspirin - akan menyebabkan jumlah cecair amnion menjadi sedikit, mengurangkan aliran darah di dalam otak bayi.

2. Alkohol - meracun sel-sel di dalam tubuh janin yang sedang membesar.

3. Litium - ubat yang berkesan untuk merawat masalah mood yang tidak menentu dan boleh menjejaskan perkembangan jantung bayi.

4. Vitamin A - jika pengambilannya berlebihan melebihi 8000 IU sehari, risiko untuk bayi mendapat keabnormalan urinari dan trak genital semakin meningkat.

5. Tetrasaiklin - sejenis antibiotik untuk merawat jangkitan dada, faraj dan ubat jerawat. Jika diambil pada trimester kedua dan ketiga, ia boleh menjejaskan perkembangan gigi bayi dan menyebabkan giginya berwarna kuning.

6. Ubat penahan sakit - boleh menyebabkan penguncupan salur darah penting di jantung bayi yang sepatutnya hanya menguncup selepas dilahirkan.

7. Rokok - ia menganggu pengaliran oksigen kepada janin, janin cenderung lahir tidak cukup bulan, kecil, dan ringan, mudah keguguran, bayi cacat atau mati sebaik dilahirkan.

8. Hentikan kegiakan lasak - seperti bermain tenis, menunggang kuda atau kerja yang memerlukan anda berdiri sepanjang masa.

9. Minuman tertentu - kurangkan pengambilan minuman bergas, berkafeina, teh herba kerana dikhuatiri boleh mengancam bayi dalam kandungan.

10. Makanan - makanan yang dipanaskan semula dikhuatiri mengandungi bakteria dan tidak baik untuk kesihatan. Makanan dalam tin biasanya tinggi kandungan gula, garam, perisa, lemak, bahan awet dan penawar tiruan. Gula boleh menambahkan berat badan.

Mengantuk

Salah satu perkara yang sering mengganggu kerjaya kita adalah “MENGANTUK”.. Menguap merupakan ciri2 orang yang mengantuk. Sebenarnya ia merupakan gangguan syaitan yang menginginkan kita lalai dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita. Maka di sini ingin saya kongsikan tips dari Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam untuk menangani gangguan syaitan ketika “MENGANTUK” yang menyerang melalui senjatanya “MENGUAP”.

HADIS TENTANG MENGUAP :

الْعُطَاسُ مِنَ اللّهِ , وَالتَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ , فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ عَلَى فُيْهِ , وَإِذَا قَالَ : آهْ , آهْ , فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَضْحَكُ مِنْ جَوْقِهِ . وَإِنَّ اللّهَ عز جل يُحِبُّ الْعُطَاسَ , وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ .

"Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia mengatakan `aaah..' , maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap." (Hadis riwayat. At-Tirmidzi )


FAEDAH DARI HADIS:

1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memberitahu kita bahawa menguap berasal dari syaitan gangguan Syaitan.

2. Oleh itu, apabila kita menguap atau terasa hendak menguap :

a. Berusaha menahannya sedaya upaya.

Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam :

"Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan menguapnya sedaya mampu kerana ia boleh menyebabkan syaitan masuk." (Hadis riwayat. Muslim)

b. hendaklah kita menutup mulut (samada dengan tangan kiri atau kanan, depan atau belakang, kerana Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak menetapkan mana2 bahagian),

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

“Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka) .” (Hadis Riwayat Muslim)

c. Elak dari mengeluarkan bunyi ketika menguap. Seperti “Haaaaaah” Kerana apabila seseorang itu menguap sambil mengeluarkan bunyi, maka Syaitan akan ketawa. (mungkin sebab tulah ada orang terdengar hantu2 ketawa di banggunan baru ijn :-).

d. Elakkan juga mengangkat suara ketika menguap.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

“Menguap adalah dari Syaitan. Maka apabila seseorang dari kalian menguap, tahanlah (dari menguap) dengan sedaya upaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi “Haaa” maka Syaitan akan mentertawakannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Maka, apabila anda bebas dari gangguan syaitan, anda pasti dapat melaksanakan tanggungjawab anda dengan cemerlang….InsyaAlla h.

Allahu a'lam.

" Wahai Tuhanku, aku tak layak ke SyurgaMu, namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu, ampunkan dosaku, terimalah taubatku, sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa² ku. Amin Ya Rabbal'alamin "
Kata ustaz : "kita ini semuanya sama,tiada beza muda ataupun tua,jangan menyombong atau takbur sesama manusia,sekalipun kita berpangkat atau berilmu-kerana di sisi ALLAH SWT kita semuanya sama –

cuma yang membezakan kita hanyalah AMAL dan TAQWA"

Tuesday, March 09, 2010

Kisah Lima Perkara Aneh

Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqah yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi-Nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara. Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat:-
1. Apa yang engkau lihat (hadapi) maka makanlah,
2. Engkau sembunyikan,
3. Engkau terimalah,
4. Jangan engkau putuskan harapan,
5. Larilah engkau daripadanya."

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan." Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur 'Alhamdulillah'.

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu, mangkuk emas itu keluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku." Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya. Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalananya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya. Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahawa,
1. Engkau makan itu ialah marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.
2. Semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampak jua.
3. Jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya.
4. Jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat.
5. Bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."

Saudara-saudaraku, kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa sahaja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain. Haruslah kita ingat bahawa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu."

Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu." Dengan ini haruslah kita sedar bahawa walaupun apa yang kita kata itu memang benar, tetapi kata-mengata itu akan merugikan diri kita sendiri. Oleh kerana itu, hendaklah kita jangan mengata hal orang walaupun ia benar.

Jangan terlalu cepat menghukum jika kita sendiri

Jangan terlalu cepat menghukum jika kita sendiri tidak pernah menghulurkan sumbangan pada mana mana Pusat Tahfiz Semoga kita ambil ikti...