Monday, February 22, 2010

MACAM MANA BERFIKIRAN POSTIIVE

Sebenarnya, ia senang di mulakan bila Anda sudah tahu asasnya. Pupuk pemikiran positif dengan...

1. Bersangka Baik Dengan Sesiapa Saja.
Niatkan dalam hari, Anda mahu baik dengan semua orang yang ada di sekeliling Anda.

2. Tumpukan Pada Nilai-nilai Murni.
Walau siapa jua yang Anda jumpa, yang Anda temui, bercakap dan berinteraksi, fokus pada sikap-sikap baik yang Anda lihat ada pada dirinya.

3. Elak Emosi Negatif.
Jauhkan diri Anda dari sikap pendengus, cepat marah, selalu sakit hati, asyik geram dan buruk sangka.Bila emosi-emosi negatif ada (walaupun sedikit), ia akan menghalang Anda dari menjadi orang yang berfikiran positif. Elak emosi-emosi negatif dari meresap masuk ke fikiran.

4. Istighfar Serajin Mungkin, Seikhlas Mungkin, Sebanyak Mungkin.
Lafaz istighfar dengan sepenuh hati dapat membuang segala emosi negatif yang bersarang di minda.Bila Anda sedar yang Anda sudah berubah sedikit ke emosi negatif ataupun sudah mula bersangka buruk,cepat-cepat istighfar.
Bila mendengar orang lain memaki atau orang mengumpat, istighfar dalam hati. Sebab, perkataan buruk yang Anda dengar akan mencetuskan banyak gelombang emosi negatif yang mencemarkan pemikiran positif.

5. Play More, More and More. Have Fun!.
Hiburkan hati, dekatkan diri Anda dengan jenaka, lawak dan yang lucu-lucu. Ketawakan diri sendiri bila buat silap, ia mengelak rasa tertekan.
Kesannya, Anda dapat maintain fikiran positif. Selain tu, cuba gembirakan diri.
Bila rasa gembira, teruja dan seronok, Anda jadi lebih bermotivasi, lebih bersemangat!

6. Jangan Ambil Kisah Cakapan Orang.
Biarkan saja mereka. Buat saja, terus latih minda Anda supaya berfikiran positif dengan 5 langkah di atas.
Terlalu banyak mendengar komen orang akan menyusahkan diri sendiri, kerana bila situasi negatif terjadi pada Anda (ditarik oleh pemikiran negatif), mereka hanya akan mampu melihat. Mereka hanya akan mampu berasa kasihan.
Yang susah siapa? Anda juga sebab ia terjadi pada Anda, bukan mereka.

7. Elak Menyalahkan Orang, Situasi, Keadaan, Persekitaran, Benda.
Tetapi, salahkan diri sendiri, sebab tak buat yang terbaik. Anda kali ni silap, tekad untuk buat yang terbaik,lagi OK di masa akan datang.
Orang yang berfikiran positif tak suka menyalahkansesiapa, menyalahkan situasi, keadaan, persekitaran, mahupun benda. Dia mengkaji di mana silapnya, menganalisa lalu mengambil inisiatif berubaha ke arah
yang lebih baik.

Mungkin, hari ini Anda silap. Mungkin Anda GAGAL. Mungkin Anda dah nak give up.
Siapa tahu, esok mungkin hari yang cemerlang untuk Anda!

--

10 ciri kita dah tua

10 Ciri - ciri kita dah tua....

1. Dulu, kalau nak membaca...dari jauh pun boleh baca. Sekarang dekat-dekat tak nampak.... kena jauh-jauh sikit.


2. Dulu kalau nak kencing, dari jauh...suuurrrrr!!!! masuk.....!!! Sekarang, kalau nak kencing, kena dekat-dekat, pelan-pelan lepas...baru masuk...


3. Dulu, masa tidur menghadap muka...rapat-rapat, sekarang berlaga punggung saja... itu pun dah kira rapat sangat dah tu....

4. Dulu, mana-mana pergi mesti bawa minyak wangi (dalam kereta ke, handbag ke...), sekarang, bawa juga... tapi minyak angin lah...

5. Dulu, pakai baju mesti sama...sama color, sama design, sama brand....sedondon... Sekarang, "Asal kau ada baju nak pakai sudah lah...!"

6. Dulu, kalau nak kemana-mana, sanggup tunggu bini sampai se jam iron tudung... pakai tudung.... Sekarang, "Alah...you pakai yg "wrinkle free" tu je lah....!" (dalam hati....macam lah ada orang nak tenagok dia...hiyyyy!!! Malam tadi tak mau nak gosok... lembab!!)

7. Dulu, sanggup jalan berbatu-batu teman bini shopping, sekarang...tunggu dlm kereta je. Kejap-kejap SMS..."Lama lagi ke?" "Apa aje yg you cari ni...?"

8. Dulu, hebat....!!! sebulan sampai 12 kali..., sekarang, kalau dapat 12 bulan sekali pun kira hebat juga...

9. Dulu, menunggu pun dah keras.... sekarang, menunggu nak keras...

10. Dulu, isteri nak tidur pakai shorts pun tak boleh, suruh buka..jangan pakai apa-apa. Sekarang, isteri nak tidur pakai kemban pun kena suruh buka juga... "Pakai baju yang senonoh sikit tak boleh ke...?"

a lesson to ponder


















This is a true story with pictures.

It may change your life, way of thinking and aims in life.
It is a story of a person from Bahrain named Ibrahim Nasser. He has been paralyzed completely since birth and can only move his head and fingers. Even his breathing is done with the help of instruments.


It was the wish of this young man to meet sheik Nabeel Al-Awdi. So Ibrahim's father spoke the sheik on the phone in order to arrange a visit to Ibrahim.



This is sheik Nabeel in the airport.


Ibrahim was very happy to see sheik Nabeel open the door to his room. We can only see his happiness from his expression as he is unable to speak



The moment sheik Nabeel entered Ibrahim's room


And this is Ibrahim's expression on meeting sheik Nabeel


Notice the breathing instrument around Ibrahim's neck.. he is unable to even breath normally.




And a kiss on the for head for Ibrahim



Ibrahim with his father, uncle and sheik Nabeel


Thus sheik Nabeel and Ibrahim started talking about da'wa on the internet and the striving it requires.
They also exchanged some stories



And during their conversation sheik Nabeel asked Ibrahim a question. A question that made Ibrahim weep... and tears rolled down Ibrahim's cheek.



Ibrahim couldn't help but weep when he remembered some painful memories



Here sheik Nabeel wipes the tears from Ibrahim's face



Do you know what question it was that made Ibrahim weep?
The sheik asked: Oh Ibrahim.. if Allah had given you health.. what would you have done?
And thus Ibrahim wept bitterly and he made the sheik, his father, his uncle and everyone in the room weep.. even the camera man wept
And his answer was: By Allah i would have performed my salaa (prayer) in the masjid (mosque) with joy.. i would have used the favor of health in everything that would please Allah Subhanehu we Ta'ala


Dear brothers and sisters Allah has favored us with agility and health
But we do not perform our salaa in the masjid!!! And we sit for hours in front of the computer or TV
.

May Allah bless you all .

Monday, February 15, 2010

Tips Bagaimana Untuk Jaga Solat

Ada seorang rakan meminta nasihat dan panduan bagaimana untuk menjaga SOLAT. Dia mengatakan bahawa dia agak malas untuk solat. Dia solat ikut mood. Kalau mood OK dia solat. Kalau dia letih atau sibuk sikit, maka dia liat nak solat. Namun, dia ada kesedaran tentang pentingnya solat. Dia nak berubah dan mahu menjaga solat, katanya. Setakat ini, dia masih berusaha untuk menjaga solat, setidak-tidaknya 5 kali sehari. Tapi dia masih gagal. Walaupun ada kemahuan, namun tak cukup kuat. Dia selalu kalah dengan nafsunya. Keadaan ini membuatkan dia rasa agak tidak tenang dan serba salah.

Solat itu tiang agama!

Berikut saya kongsikan beberapa perkara yang mungkin kita boleh amalkan supaya diri kita menjadi lebih berdisiplin dalam melaksanakan solat yang diperintahkan.

1. Tingkatkan kesedaran tentang peri pentingnya solat itu sendiri
Perkara paling asas supaya dapat menjaga solat adalah datangnya dari kesedaran yang tinggi terhadap kepentingan solat. Ketahuilah bahawa solat merupakan ibadah pertama sekali dikira pada hari pembalasan. Jika diterima maka amalan lain akan dihitung, jika tidak maka sia-sialah amalan kita yang lain.
Bagi meningkatkan kesedaran tentang kepentingan menjaga solat, saya sarankan untuk beli Kitab Fadhilat Amal (Harga RM35 sebuah). Dalam kitab tersebut ada 1 bab khusus yang menerangkan tentang fadhilat-fadhilat solat. Antara yang diterangkan dalam Bab Fadhilat Solat ialah mengenai ;

    • Kepentingan solat
    • Kelebihan solat
    • Amaran dan celaan ke atas mereka yang meninggalkan solat
    • Kepentingan dan kelebihan solat berjemaah
    • Amaran kerana meninggalkan solat jemaah
    • Penerangan tentang khusyuk dan khudu’ dalam solat
    • Menyenaraikan hadith-hadith tentang khusyuk solat
    • Menceritakan mengenai solat yang dilakukan para sahabat

Belilah Kitab Fadhilat Amal tu dan bacalah setiap hari. Tetapkan 1 masa yang tetap contohnya sebelum tidur, dan bacalah sekurang-kurangnya 1 hadith yang terdapat dapat kitab tersebut. Bacalah dengan istiqamah setiap hari. Moga-moga dengan keberkatan dan nur-nur hadith/quran yang anda baca tu, ditambah dengan keinginan serta usaha untuk berubah, Allah akan berikan kekuatan pada kita untuk menjaga solat, insyaAllah.

2. Berkawanlah dengan rakan-rakan yang sentiasa jaga solat
Kita kena cari kawan-kawan yang menjaga solat mereka. Kawan-kawan sebegini boleh saling ingat mengingati dalam melakukan perkara ibadah.. Rakan-rakan kita tu setidak-tidaknya boleh memberikan kita motivasi untuk melaksanakan perintah Allah. Jadi, carilah dan dampingilah rakan-rakan yang baik dan menjaga solat mereka.

3. Cuba lawan nafsu sedaya mungkin
Kadang-kadang nafsu malas solat memang datang juga kepada kita. Jangan sesekali tewas dan mengikut rasa hati untuk tidak mendirikan solat. Lawan perasaan tersebut, jangan biarkan kita tewas. Setiap kali kita menang, ia akan berikan kekuatan tambahan bagi mendirikan solat pada waktu seterusnya.

4. Ingat ganjaran dan pahala bagi orang yang menjaga solat
Cuba ingat dan fikirkan ganjaran bagi orang yang bersusah payah menjaga solat. Pahala yang melimpah ruah yang boleh berganda sehingga 700 kali ganda, apatah lagi jika dilakukan pula secara berjemaah.

Ini belum dikira penghapusan dosa bagi mereka yang melakukan solat secara konsisten. Ingatlah dari satu solat ke satu solat yang lain dapat menghapuskan dosa-dosa yang dibuat di antara kedua solat tersebut.

5. Jangan tidur lewat. Pastikan anda dapat tidur yang mencukupi
Ini terutamanya memberikan kesan pada solat subuh. Kalau kita tidur lewat dan tidur tak cukup, bagaimana untuk solat subuh? Memang liat laa jawabnya. Jadi, pastikan kita dapat tidur yang mencukupi. Ini akan dapat membantu kita lebih mudah untuk bangkit bagi mendirikan solat.

6. ‘Set’ kan minda bawah sedar dan niat dalam hati

Peranan minda bawah sedar sebenarnya sangat penting. Sebenarnya minda bawah sedar ni adalah sangat berkait rapat dengan niat di dalam hati. Saya sarankan sebelum kita masuk tidur, cuba cakap pada diri kita, samaada cakap dalam hati atau cakap bisik pada diri sendiri, contohnya ‘Esok, aku mesti bangun pukul 6 pagi untuk solat subuh’. Ia mungkin nampak kecil saja perkara ini, tetapi sebenarnya ia memberikan pengaruh yang besar pada minda dan tubuh badan kita. Pernahkah kita ada pengalaman seperti ini. Contohnya bila kita kena jumpa seseorang (awek ker, pakwe ker) atau ada meeting penting pada esok pagi pukul 7 pagi. Jadi kita kena bangun awal untuk mandi dan bersiap-siap. Apa kita buat sebelum kita tidur? Bukankah kita akan set kan minda kita, atau niat dalam hati bahawa, ‘Besok pagi, aku kena bangun awal sebab nak jumpa awek/pakwe atau nak kena hadiri meeting penting’. Kalau kita memang dah set kan minda dan niat dalam hati macam tu, kita mesti boleh bangun punya walaupun tidur baru 2-3 jam!

7. Ingat mati
Bayangkan jika kita mati sebentar lagi atau esok. Di mana kita akan ditempatkan? Apa nasib di kubur nanti? Bagaimana pula pada hari akhirat kelak?

8. Doa pada Allah mohon hidayah dan kekuatan

Sentiasalah pinta pertolongan dari Allah. Perbanyakkanlah doa. Pohonlah pada Allah, “Ya Allah Ya Tuhanku, berikanlah pertolongan bagi diriku untuk berzikir mengingati-Mu, memanjat syukur pada nikmat-Mu dan memperbaiki ibadahku kepada-Mu”


Sekian, begitulah 8 tips yang sempat saya coretkan untuk kita sama-sama amal dalam usaha kita menjaga solat/ibadah kepada Allah. Pastikan juga agar kita dapat
khusyu’ semasa solat.

Friday, February 05, 2010

Betulkan Solat Kita

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.

Telah bersabda Rasullullah SAW “ Akan datang satu masa atas manusia di mana mereka bersolat (bersembahyang) yang sebenarnya mereka tidak bersolat”

Sayidina Umar Al-Khattab r.a berkata dari atas mimbar;

Adakalanya seorang muslim mencapai usia lanjut hingga beruban janggutnya, namun tidak satu pun solatnya dilakukan penuh sempurna untuk ALLAH swt.

Seseorang bertanya Amirul Mukminin tersebut, “Bagaimana hal itu boleh terjadi?”

Sayidina Umar menjawab, “Kerana ia tidak menyempurnakan khusyuknya dan tawaduknya serta tidak pula menghadapkan diri sepenuhnya kepada ALLAH swt.

Sesungguhnya ALLAH berfirman dalam surah Al Mukminun; “ Sesungguhnya beruntunglah orang yang beriman, (yakni) mereka yang khusyuk di dalam sembahyang mereka”.

Kemudian dalam ayat 8-11, surah Al Mukminun, Allah berfirman,

“ Dan orang- orang yang memelihara amanat ( yang di pikulnya) dan janjinya. Dan orang-orang yang memelihara akan solatnya. Mereka itulah yang akan mewarisi. Yakni akan merasai syurga Firdaus, sedang mereka akan kekal di dalamnya.

Duduk depan tv tengok telenovela demi telenovela terasa sekejapkan? Pegi karnival (sebut pesta tak best..) konsert 3, 4 jam tak sedar dah maghrib kan? Duduk melayan PC, internet berjam-jam terasa macam beberapa minit je kan? Seolah-olah masa sungguh mencemburi kita..(pooorah)

Tapi kalau sembahyang atau mendengar kuliah agama hanya beberapa minit terasa lamakan? Ustaz memanjangkan sesi kuliah maghrib sampai isyak pun kita dah gelisah.

Sesekali terpaksa qada solat apabila terbatal wuduk terasa menderita sungguhkan? Atau sesekali suami terlanggar lalu tersentuh saat kita ready untuk solat terasa azab sungguh nak berwuduk semula kan?

Kenapa azab dan menderita? Sebab kita tak terasa keindahan dan seronoknya bersolat. Solat kalau sendirian pun nak cepat habis. Dah tentu banyak main short cut kan? Ambil yang rukun sahaja. Itupun pakai system express tanpa tamakninah atau macam ayam mematuk!

Selesai salam terus bangun tanpa sempat berdoa (ala…doa tu sunat je..lagipun Allah tahu apa yang aku mahu…)

Sesetengah tu berdoa “ Ya Allah yang Maha Mengetahui, doa ku hari ini sama dengan doa ku yang semalam. Kabulkan lah Ya Allah… Amin.”

Sayu kerana telah berlalu usia kita yang tidak akan kembali dan tidak akan berulang lagi. Terlalu banyak masa yang telah kita sia-siakan. Telah banyak dosa dan kemungkaran kita lakukan, sama ada dosa yang nampak atau tidak nampak. Beramal ibadah pun tak banyak mana. Itupun banyak cacat celanya. Agakagaknya Allah terima tak ibadah macam tu?

Tengok ibadah solat kita pun cukuplah. Berapa ramai yang dikalangan kita yang melazimkan solat di awal waktu? (...ala, lewat-lewatpun sembahyang jugak..)

Berapa ramai antara kita yang melazimkan solat sunat sebelum dan sesudah solat fardu? (..ala, orang lain langsung tak semayang..)

Berapa ramai yang bersungguh-sungguh menjaga kusyuk dalam solat?

Berapa ramai yang faham makna bacaan Al Fatihah?

Berapa ramai yang faham makna setiap bacaan dalam solat baik bacaan ketika rukuk, sujud atau ketika duduk tahiyyat?

Begitulah sikap kita tentang solat yang kita akui sebagai tiang agama. Betapa tidak seriusnya kita dengan solat. Usia makin ke penghujung tapi solat masih macam budak tadika.

Hadis diriwayatkan Ibnu Jurair dari hadis Ummu Salamah’

“ Sesungguhnya ia (Rasullullah SAW) dengan susah payah berkata (dekat wafatnya); SOLAT, SOLAT, SOLAT”

Takutlah akan Allah, ingatilah Allah dalam segala urusanmu, lebih-lebih lagi dalam persoalan sembahyang. Pegang teguhlah solat itu. Jangan sampai disia-siakan, diambil mudah.

Jangan sampai mendahului imam. Jangan sampai tergoda oleh perdayaan syaitan dalam sembahyang, sehinggakan mengeluarkan kamu dari solat mu.

Solat adalah bahagian terakhir dalam agamamu. Bila lenyap akhir solatmu, maka lenyap habis agamamu.

“ Neraka wail bagi mereka yang bersembahyang yang mana mereka lalai di dalam sembahyang mereka”, Firman Allah dalam surah Al –Maun: 4-5

Dan ALLAH berfirman,” ….dan dirikanlah solat untuk mengingatiKu…”

Thursday, February 04, 2010

How to reduce Project Risk

1. Start out on the right foot

Too many projects get started without a solid definition of what must delivered. So always start out by writing a detailed Project Charter . This document states the project vision, objectives, scope and deliverables. Only then, do you know what has to be achieved and by when.

2. Make your team accountable

Why should you shoulder all of the responsibility for the project? Instead, pass on responsibility to each member of your team. Tell them which elements of the Project Charter they are responsible for delivering and make them accountable by holding review meetings each week to measure progress.

3. Identify risks upfront

Then hold a workshop to identify likely risks to your project. A risk is an unforeseen event that might negatively impact on the project in the future. Examples of risks are: "that our suppliers might deliver late", "that we might run out of materials" or "that we can't find extra resources when we need them". You need to document every risk and determine its likelihood and impact on the project.

4. Plan risks wisely

With all of the risks known upfront, you're ready to create a Risk Plan. This document will identify actions that you can take now to reduce the likelihood of the risk occurring. So for instance, if your risk was "that we might run out of materials" then strike a deal with a supplier that requires them to make additional materials available when you need them. Or find another supplier as a backup.

5. Monitor risks carefully

As the project progresses, run bi-weekly or monthly risk meetings to review the risks you've identified. Ask these questions: Are the risks likely to occur? Are there any new risks that you face? Have the actions in your Risk Plan been completed? Is your level of risk reducing? Only by monitoring your risks carefully, can you control the overall level of risk on the project.

And one more tip to help you...

Keep an open book

Communicate your project risks openly to your boss or project sponsor, so that everyone is aware of them. Don't keep them to yourself. Send them a regular report listing the risks and your plan of action for resolving them.

It will give them confidence in your ability to control the project and it will help gain their support when you need it.

Project Charter


This Project Charter Template will help you to define the scope of your project.

Writing the Project Charter is typically one of the most challenging steps in the Project Life Cycle, as it defines the parameters within which the project must be delivered.

Its sets out the project vision, objectives, scope and implementation, thereby giving the team clear boundaries within which the project must be delivered.


This Project Charter template will help you to:

Identify the project vision and objectives

Define the complete scope of the project

List all of the critical project deliverables

State the customers and project stakeholders

List the key roles and their responsibilities

Create an organizational structure for the project

Document the overall implementation plan

List any risks, issues and assumptions


The Project Charter template includes:

All of the sections within a Project Charter document

Detailed instructions which help you to complete each section

Tables and real-life examples, to step you through the document

Actual role definitions, to save you time writing them

A sample project plan for implementation

An example organization chart

Helpful hints and tips to guide you


This template is unique, as it is pre-completed and it already includes all of the information needed to create a Project Charter within a very short period of time. The practical examples, charts and tables will save you time, as you only need to "fill in the gaps" to build a comprehensive Project Charter document for your project team.

What is a Project Charter?
A Project Charter outlines the purpose of the project, the way the project will be structured and how it will be successfully implemented. The Project Charter describes the project vision, objectives, scope and deliverables, as well as the Stakeholders, roles and responsibilities. The Project Charter is also known as a "Terms of Reference" or "Project Definition Report".

When do I use a Project Charter?
Every time you start a new project, you should complete a Project Charter template. The Project Charter defines the vision and boundaries for the project, as well as the high level roadmap. In addition, the


Holland is losing

"Film 786'' is a movie that Holland has made in which our beloved prophet(S.A.W.W), is made fun of.
60 million Muslims
can destroy the economy of Holland by taking less than 5 minutes to forward this message so that we can answer Allah Subhana Wa Tala when He asks us what actions did you take when His most beloved(S.A.W..W) was made fun of?

Denmark is Loosing





Please don't let this mail stop in your pc.
Assalaam O Alaikum,
Great News
Hope you all know about the Denmark newspaper who made fun of our holy Prophet PBUH and till now they do not regret... let us make them regret for good....The Danish Ambassador, Prime Minister and Denmark National Channel; all are trying to do something just to stop the boycott by Muslims since last month through which their losses have reached 4 billion Euro. If we continue to boycott Denmark products 7 months more it could reach around 80 billion Euro's loss. Believers do not let this message stop in your PC. Please forward this text to as many Muslims as possible ... Can't u spare 15 minutes in order to spread this message among Muslims ...
ASAP? REMEMBER THE
PROPHET (SAW) MIGHT ASK YOU ON THE DAY OF JUDGMENT,' WHAT DID YOU DO
WHEN THEY MADE FUN OF ME? HOW DID YOU DEFEND ME?'
7-up drink, LEGO, Cadbury chocolates, Hall Chewing gums or any product with barcode no. starting with 57
Please convince all Muslims to circulate this to Muslim ummah to ban
Danish made products.





JAZAKALLAH KHAYR( MAY ALLAH REWARD YOU IN FULL)



Warmest Regards,

Tuhan Itu Wujud.

Mohd Ali Majis Yesterday at 9:44pm · Seorang Ustaz ke Barber Shop untuk gunting rambutnya. Ketika rambutnya sedang digunting, si tukan...