Friday, November 13, 2009

Tanda Allah sayang

Dalam riwayat Imam Muslim disebutkan: Rasulullah s.a.w. bersabda:”Sesungguhnya Allah Ta’ala apabila mencintai seseorang hamba, lalu memanggil Jibril kemudian berfirman: “Sesungguhnya Aku menyayangi si Fulan, maka sayangilah dia.” Jibril lalu menyayanginya. Seterusnya Jibril memanggil pada seluruh penghuni langit lalu berkata: “Sesungguhnya Allah menyayangi si Fulan, maka sayangilah olehmu semua si Fulan itu.” Orang itu pun lalu disayangi oleh para penghuni langit. Selanjutnya diletakkanlah penerimaan – kecintaan itu baginya dalam hati para penghuni bumi.

Dan jikalau Allah membenci seseorang hamba, maka dipanggillah Jibril lalu berfirman: “Sesungguhnya Saya membenci si Fulan itu, maka bencilah engkau padanya.”Jibril lalu membencinya, kemudian ia memanggil semua penghuni langit sambil berkata: “Sesungguhnya Allah membenci si Fulan, maka bencilah engkau semua padanya.”

Selanjutnya diletakkanlah rasa kebencian itu dalam hati para penghuni bumi.” Dalam hadith di atas Allah memberitahu malaikat bila dia sayang kepada seseorang. Rasulullah saw sendiri memberitahu sahabatnya dia sayang kepada mereka. Dalam sebuah hadith disebut, “kalau kamu sayang kawanmu, beritahu dia”. Sayang disini ialah perasaan cinta yang tidak dicampuri nafsu.

Orang Islam hendaklah menyayangi antara satu sama lain kerana mereka adalah bersaudara. Sekiranya ada orang Islam yang fasik dan melakukan maksiat secara terbuka, dakwahlah mereka dengan nasihat kerana sayang kepada mereka dan takut mereka diazab. Kita hendaklah membenci seseorang yang dibenci Allah. Misalnya Allah membenci orang kafir, maka bencilah mereka. Orang yang tidak mahu menyembah Allah adalah orang yang sombong: “…orang-orang yang enggan beribadat kepada Allah dan berlaku sombong takbur, maka Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya,(An- Nisaa 173)

Dalam masa yang sama berdakwahlah kepada mereka yang kafir dan nasihatlah kepada orang Islam yang fasik.

Bencilah apa jua yang dibenci oleh Allah dan Rasul.

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda