Monday, November 16, 2009

Sejauh Mana Cinta dan Sayang Kita Pada Allah

Alangkah indahnya jika rasa cinta dan sayang kepadaAllah itu wujud dalam diri kita. Ketika itu kita akan rasatenang, khusyuk dan asyik. MMana lagi rasa cinta dansayang yaang amat indah selain rasa cinnta dan sayyangkepada AAllah? Adakah rasa cinta dan sayang kepadakekasih lebih hebat dan indah berbanding dengan Allah.

Mungkin kita rasakaan cinta dan sayang pada kekasihlebih hebat kerana kita tidak pernah sekali pun memilikinikmat rasa cinta dan sayang pada Allah.

Kita semua mengakui kita menyayangi Allah. Tetapi berapa kali kita mengingati Allah didalam sehari? Kita tidak perlu menipu diri kita. Ketika anda membaca artikel ini, adakahanda mengingati Allah? Ketika kita melakukan apa jua aktiviti seharian, adakah kitamengingati Allah.
Di dalam hidup kita sehari, kita akan bangun pagi, mandi, bersihkan diri, pakai baju,makan, pergi kerja, berkerja, balik kerja, bersama anak isteri/suami dan akhirnya tido.Itulah aktiviti asas yang kita lakukan seharian. Namun di dalam semua aktiviti asastersebut, berapa banyak kita berdoa sebelum melakukan semua aktiviti itu? Sejauhmana kita meminta izin daripada Allah untuk melakukannya?

Berdoa untuk keselamatan adalah berbeza dengan meminta izin. Sebagai contoh,sewaktu ingin mandi, berapa ramai yang meminta izin pada Allah untuk mandi?Terlupakkah kita bahawa air itu kepunyaan Allah. Tidak sedarkah kita nikmat mandi ituadalah milik Allah yang dipinjamkan kepada kita?

Sewaktu ingin pergi kerja, sejauh mana kita meminta izin daripada Allah untuk pergikerja? Sedarkah kita tenaga kita untuk pergi kerja tersebut adalah milik Allah. Sedarkahkita bahawa kenderaan yang kita naiki hanya dapat bergerak dengan izinn Allah?
Nah! Sekarang kita tanya sekali lagi adakah kita benar-benar cinta dan sayang padaAllah? Jika ya, mengapa kita tidak meminta izin daripada Allah di dalam melakukansetiap aktiviti kita?

KURANG AJARNYA KITA BUKAAN?

Kenapa saya berkata begitu?

Jika kita menggunakan hak orang tanpa meminta izin, kita dikatakan kurang ajar. Kitaakan dimarah, dimaki, dicaci dan sebagainya. Disebabkaan hal ini kita seringkalimeminta izin dengan baik dan hormat sekali kepada tuan punya barang sebelum kitamenggunakannya.
Tetapi bagaimana dengan Allah? fikirkanlah.

Kita sedar kini tahap cinta dan sayang kita pada Allah. Sekarang kita mula sedar,patutlah doa kita jarang dimakbulkan Allah.

Kita seringkali berkata bahawa Allah tidak makbulkan doa kita kerana mungkin Allahnak beri lagi baik. Mungkin juga kita kata Allah belum lagi nak beri waktu ini. Tetapikenapa di dalam Quran Allah ada berfirman “Mintalah kepadaKu, akan Aku makbulkandoa hambaKu”.
Sebenarnya kerana kita tidak cinta dan sayang kepada Allah dengan sebenar benarnya.Kita banyak lupa Allah berbanding ingat. Kita hanya ingat di dalam Solat danitupun kadang kala jika khusyuk sahaja.

Berapa ramai di antara kita berdoa kepada Allah supaya Allah berikan rasa cinta dansayang kepadaNya? Orang yang beriman itu bukan sekadar bergetar hatinya malahberdebar hatinya apabila menyebut nama Allah. Inilah perkara yang kita terlupa didalam kita hidup BerTuhan.
Maka setelah anda membaca artikel kali ini, barulah anda faham mengapa doa kitasusah untuk dimakbulkan Allah. Kerana kita tiada rasa cinta dan sayang kepada Allah.Walaupun kita mengaku kita cinta dan sayang, tetapi semua itu hanyalah dusta sahajajika kita jarang meminta izin daripada Allah sebelum melakukan apa jua aktiviti sehariandan berdoa agar Allah berikan perasaan cinta dan sayang kepadaNya.

Bagaimana untuk kita wujudkan rasa cinta dan sayang pada Allah? Saya akan beritahucaranya yang termudah dan pasti perasaan itu datang. Tidak kira pada sesiapa pun.Sejahat mana orang pun, pasti perasaan cinta dan rasa sayang kepada Allah akanwujud. Tunggu artikel akan datang.
Sentiasa positif dan hidup BerTuhan.


Catatan : Omar Bin Mohd @ Ismail

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda