Monday, November 16, 2009

Adab Berhadapan Dengan Suami

Di bawah ini dinyatakan cara-cara berhadapan dengan suami.

1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangansuka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri,jangan suka Sikapsuka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akanmenambahkan lagi kemarahan suami. Jangan terkejut jika suami angkatkaki meninggalkanrumah berhari-hari atau tidak mahu bertegur sapa dengan anda sebagaidenda di atas kedegilan anda sebagai isteri. Sebaliknya, kalau suamikembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi cerita lama.Sambutlah suamidengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah meminta maaf. Jangankita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabatkeegoannya selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya.Bila diamenyakiti hati isteri hendaklah banyak ersabar,jangan cepat merajuk.Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangaikeanak-anakan. Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akancepat menjerit bila ada sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalauyang menegurnya itu ibunya sendiri. Sengaja dihentak-hentakkan kakimeraung sekuat hati meminta simpati dari ibunya.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segeradipotongkan (jika panjang janggutnya lebih dari segenggam).Pilihlahhari-hari yang terbaik iaitu hari isnin, Khamis dan Jumaat.

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak.Bangunsegera bila disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supayatidak mencetuskan kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya.Janganisteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isterisudah tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut seleraisteri. Kalau suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api,janganlah kita masak lauk asam pedas atau ikan goreng. Suami akangembira bila seleranya ditepati. Janganlah pula ikan yang menjadimangsa, diketuk lengkang-lengkung hingga hancur kerana meradangkansikap suami yang mahu lauk tersebut dimasak mengikut seleranyasedangkan isteri tidak menggemarinya.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklahsegera dijahit. Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itukelihatan cantik. Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebutakan melambangkan peribadi isteri samada ikhlas atau terpaksa. Semuasuami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri olehjari-jemari halus isterinya,sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomirumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju danseluar suami iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayusugi.Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaantersebut tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayusugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak,dahulukan lah kehendaksuami, begitu juga dengan kehendak ibu ayah. Sekiranya suami ingindilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam keadaanletih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isterikecualilah jika uami kita meredhainya.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kitahadiahkan kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu.Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya.Siapa tahumungkin wang ituamat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telahmenghadiahkan kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteritidak dapat apa-apa. Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelummelakukan sesuatu tindakanbukannya setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnyatapi kes-kes seperti inilah yang sering berlaku di kalangan paraisteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suamiberada di rumah. Isteri hendaklah berada di dalam keadaanberwangi-wangian supaya hatinya senang untuk bersenda gurau denganisterinya. Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri jugamerupakan salah satu ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai diaminta biarpun sekadar air masak sejuk. Sebaik-baiknya sediakanlahminuman panas seperti kopi, teh atau susu. Air panas elok disimpan didalam termos supaya memudah dan menjimatkan masa kita. Kalau bolehsediakan kuih-kuih ringan seperti karipap, cucur, bubur,apamataupun biskut kering. Hal ini juga dapat mengelak anak-anak darimembeli makanan ringan di kedai yang tidak mengandungi zat di sampingtidak terjamin kebersihannya.

Akhir kata hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami.
Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya danbersabarlah di atas segala tindakan mereka jika ada yang bertentangandengan syariat.

Di sinilah peranan isteri untuk berdakwah kepadamereka tetapi biarlah berhikmah dan kena caranya agar setiaptindak-tanduk kita dikasihi dan dihargai oleh mereka seterusnyamenjadi menantu atau ipar yang dicontohi akhlak, peribadi dan ibadahnya.

Wassalam..

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda