Thursday, September 03, 2009

Ibadah Malam Lailatulqadar

DI antara beberapa kelebihan yang terdapat pada bulan Ramadan ialah malam lailatulqadar. Pelbagai definisi diberikan oleh ulama terhadap maksud lailatulqadar itu. Dalam tafsir Pimpinan Al-Rahman kepada pengertian Al-Quran, karangan Abdullah bin Mohammad Basimeh menyebut lailatulqadar itu bermaksud 'malam kemuliaan dan kebesaran'.

Dalam surah Al-Qadar ayat 1-5, Allah berfirman yang maksudnya, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam kemuliaan. Tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh kesejahteraan, sampai terbit fajar).

Berdasarkan kepada ayat di atas kita dapati ada tiga kelebihan yang jelas pada malam lailatulqadar itu, iaitu:

1. Amal ibadat pada malam itu lebih baik dari seribu bulan atau tiga puluh tiga ribu hari atau lapan puluh tiga tahun empat bulan.

2. Malaikat dan Jibril turun ke bumi untuk mengucapkan serta mendoakan kesejahteraan untuk orang-orang yang beriman.

3. Malam itu penuh dengan kedamaian sehingga terbit fajar.

Lebih dari itu pada malam itu juga Allah mengutuskan para malaikat-Nya untuk sama-sama beribadat dengan kita, malahan turut mendoakan agar orang-orang yang beriman yang beribadat pada malam itu mendapat kesejahteraan dan diampunkan dosa-dosa mereka. Ada setengah ulama mengatakan pada malam itu dunia seolah-olah menjadi sempit dek kerana limpahan para malaikat yang melaksanakan pelbagai urusan dengan keizinan Tuhan mereka.

Malam itu juga diberikan kedamaian dan ketenteraman sepanjang malam sehingga terbit fajar. Kedamaian dalam kehidupan harian manusia merupakans atu keperluan dan satu rahmat yang cukup besar. Tanpa kedamaian kehidupan tidak memberi apa-apa erti kerana segala urusan, termasuk amal ibadat tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Justeru malam itu kedamaian diturunkan bersama lailatulqadar agar orang-orang yang beriman berlumba-lumba mengerjakan amal ibadat tanpa diganggu gugat oleh apa-apa jua.

Para ulama tidak dapat mempastikan waktu sebenarnya berlaku lailatulqadar. Namun kebanyakan ulama berpendapat lailatul qadar itu berlaku pada malam ganjil sepuluh terakhir bulan Ramadan, iaitu pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29.

Imam Shafi'I lebih cenderung kepada malam 21 atau 23 Ramadan. Ibnu Abbas pula berpendapat ia berlaku pada malam 27 Ramadan berdasarkan perkataan 'hiya' dalam surah Al-Qadar itu yang merujuk kepada malam lailatulqadar jatuh pada urutan kalimah yang ke 27 dari pangkal surah al-qadar itu sendiri.

Ada hikmah yang Allah sembunyikan waktu sebenar lailatulqadar itu kepada kita sepertimana Allah tidak memberitahu kita waktu sebenar berlakunya hari qiamat. Bahkan kepada Rasulullah s.a.w. sendiri Allah tidak memberitahu mengenai kedua-dua perkara ini. Berdasarkan kepada hadis-hadis sahih hanya tanda-tandanya sahaja diberitahu.

Walau bagaimanapun 'malam kemuliaan dan kebesaran' itu menekankan kepada pentingnya memperbanyak serta melipatgandakan amal ibadat pada sepanjang bulan Ramadan, lebih-lebih lagi selepas sepuluh terakhir bulan Ramadan.

Dalam sebuah hadis riwayat Ahmad Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, maksudnya: "Malam lailatulqadar itu ada pada bulan Ramadan di waktu sepuluh hari yang akhir, iaitu pada malam dua puluh satu atau malam dua puluh tiga atau malam dua puluh lima atau malam dua puluh tujuh atau malam dua puluh sembilan atau malam yang akhir dari Ramadan. Sesiapa yang bangun (mendirikan) ibadat di waktu itu kerana mengharapkan keredaan Allah dan pahanya, diampunkan Allah dosanya yang telah lalu dan dosanya yang kemudiannya."

Oleh kerana ia merupakan satu anugerah Allah kepada orang-orang yang beriman, maka mengapa tidak anugerah itu diambil dengan melipatgandakan amal ibadah semoga kita mendapat keredaan Allah di samping dapat menikmati gandaan ganjaran pahala yang begitu besar sekali yang mungkin sukar untuk kita lakukannya pada waktu-waktu biasa sepanjang usia kita di muka bumi ini.

No comments:

  as salam Mohon , bantuan wakaf dana anda