Tuesday, October 21, 2008

What is Hadrah?

A group dhikr ceremony in Arabic countries is usually called the hadrah ("presence", referring not to God's presence but to that of the spirit of the Prophet Muhammad and to the awareness of each participant). The hadrah marks the climax of the Sufi's gathering regardless of any teaching or formal structure. Musically this structure includes several secular Arab genres and can last for hour

The hadrah section consists of the ostinato-like repetition of the name of God over which the soloist performs a richly ornamented song. Often the climax is reached through cries of "Allah! Allah!" or "Hu Hu" ("He! He!"), with the participants bending forward while exhaling and stand straight while inhaling. The articulation of the name of God progresses as follows, with upward beams indicating inhalation and downward beams indicating exhalation

The hadrah is directed by a shaykh of the tariqa or one of his representatives; monitoring the intensity, depth and duration of the phases of the hadrah, the shaykh aims to draw the circle into deep awareness of God. Dhikr ceremonies may have a ritually determined length or may last as long as the shaykh

deems his murids require

OIL PRICE

http://www.oil-price.net

140 x 150 px
Crude Oil
$75.35
▲ 1.48%

Friday, October 17, 2008

Tuan Haji Mohd Said Al-Linggi

Tuan Haji Mohd Said Al-Linggi


Makam Almarhum Tuan Hj Mohd Said Jamaludin Al-Linggi

(Khalifah /Pengasas Tarekat Ahmadiah Idrisiyah di Asia Tenggara)


Almarhum Tuan Haji Mohd Said Jamaludin Al-Linggi ialah moyang kepada sifu Mirza (salasilah melalui isteri beliau di Thailand - beliau mempunyai 4 orang isteri, salah seorangnya di Thailand) dan bapa kepada Almarhum Sheikh Hj. Ahmad Mohd Said, Mufti Negeri Sembilan yang pertama (bapa kepada SS Dato' Mufti Sheikh Murtaza Sheikh Ahmad- Mufti Negeri Sembilan kini...)

membawa anak-anak ke makam dan bercerita mengenai salasilah datuk nenek serta moyang mereka bagi saya adalah satu kemestian buat kita, agar mereka tahu asal usul keturunan dan dapat menjadi panduan untuk 'mencarta' objektif kehidupan mereka...

bersyukur kerana di atas rahmatNya, saya berada di dalam talian 'mereka-mereka' yang alim.. namun atas dasar 'iman tidak boleh diwarisi'... saya juga memikul tugas serta amanah yang lebih besar untuk 'mengisi' serta melaksanakan tugasan atas soalan... "what is next?" buat diri saya...

begitu juga nasihat serta guidance saya kepada anak-anak... dan selalu mengingatkan mereka.. tentang.. ya..moyang, datuk, nenek semua keturunan baik-baik belaka... bagaimana pula dengan kita?.... jangan sampai kita menjadi 'fitnah' buat mereka.... sama seperti umat islam yang mengaku Muhammad Rasulullah sebagai Nabi & Rasul serta menjadi petunjuk tetapi tidak mahu mengikuti segala sunnah Baginda...

maka selalulah bertanya pada diri...."what's next?.."

Allah Hu Akhbar...Allah Hu Akhbar....Allah Hu Akhbar...Walillah Hilham...


Posted by Sifu Mirza at 11:53 AM 0 comments
Labels: semasa, tasauf

Thursday, October 16, 2008

10 Ciri - ciri kita dah tua....

1. Dulu, kalau nak membaca...dari jauh pun boleh baca. Sekarang dekat-dekat tak nampak.... kena jauh-jauh sikit.


2. Dulu kalau nak kencing, dari jauh...suuurrrrr!!!! masuk.....!!! Sekarang, kalau nak kencing, kena dekat-dekat, pelan-pelan lepas...baru masuk...


3. Dulu, masa tidur menghadap muka...rapat-rapat, sekarang berlaga punggung saja... itu pun dah kira rapat sangat dah tu....

4. Dulu, mana-mana pergi mesti bawa minyak wangi (dalam kereta ke, handbag ke...), sekarang, bawa juga... tapi minyak angin lah...

5. Dulu, pakai baju mesti sama...sama color, sama design, sama brand....sedondon... Sekarang, "Asal kau ada baju nak pakai sudah lah...!"

6. Dulu, kalau nak kemana-mana, sanggup tunggu bini sampai se jam iron tudung... pakai tudung.... Sekarang, "Alah...you pakai yg "wrinkle free" tu je lah....!" (dalam hati....macam lah ada orang nak tenagok dia...hiyyyy!!! Malam tadi tak mau nak gosok... lembab!!)

7. Dulu, sanggup jalan berbatu-batu teman bini shopping, sekarang...tunggu dlm kereta je. Kejap-kejap SMS..."Lama lagi ke?" "Apa aje yg you cari ni...?"

8. Dulu, hebat....!!! sebulan sampai 12 kali..., sekarang, kalau dapat 12 bulan sekali pun kira hebat juga...

9. Dulu, menunggu pun dah keras.... sekarang, menunggu nak keras...

10. Dulu, isteri nak tidur pakai shorts pun tak boleh, suruh buka..jangan pakai apa-apa. Sekarang, isteri nak tidur pakai kemban pun kena suruh buka juga... "Pakai baju yang senonoh sikit tak boleh ke...?"

Kekadang kita tak terfikir pun....

Dari bujang-kahwin No 1 ---- no.2 ----- DLL.
2) Dari pakai moto kap --- kancil-wira --- Honda ---- seterusnye..
3) Badminton ----- Golf ----
4) Rumah sewa---- rumah murah ---rumah teres --- banglow...
5) Technician ----supervisor ----- engineer --- manager...
6) Tv 14' --- 21' --- 29' ---- Home theather...
7) Sg Danga --- Tanjung Leman --- Langkawi ---- Hadnyai --- Bangkok ..
8) Dalam semua segi kita mau kanperubahan kearah yang lebih baik dan glamour...
9) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye)---- laut dalam (sewa bot mewah)...... Kalong**

TETAPI...

KITA JUGA LUPA....
SEMAKIN BANYAK KITA KECAPI KEJAYAAN, SEMAKIN HAMPIRLAH SAAT KEMATIAN KITA....
DITAKUTI SEMAKIN BERJAYA, KITA SEMAKIN LUPA, SEMUA YANG KITA DAPAT** ADALAH PEMBERIAN TUHAN...'ON LOAN'...
SETIAP KALI KITA BUAT ACTION PLAN ATAU BUAT REVISION, BERAPA BANYAKKAH KITA MASUKKAN ITEM-ITEM YANG MEMBAWA KEARAH 'PERSEDIAN UNTUK MATI'**
Umpamanya:
1) tak sembahyang ---- pastikan sembahyang-- -jadikan amalan.....
2) banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan...
3) Bangi ---- madinah ---- mekah---
4) sedekah RM1.00 ---- RM10.00 --- RM100.00/
5) sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/mesjid. ...
6) 5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU....
7) 3 jam baca suratkabar/majallah /internet ----- 2 jam majallah/surat khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.
8) Apa apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.
Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA. Perkara berkaitan AKHIRAT slowly di ketepikan.... .**
Contohnya:
Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur-ansur. .......
Kalau dulu tak kenal DANGDUT/KARAOKE. .. bila tuhan beri kenaikan pangkat &
gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa... Macam macam lagi yang kita pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita, jiran, rakan-rakan, DLL. Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION PLAN, BALANCE OBJECTIVE & TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.
Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun... Tuhan juga memberi kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manafaatkan. ..
dengan sebaik mungkin.. Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih kurang 40~~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya...**
infiniti...
Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya di dunia dan akhirat. 1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus ..
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung diudara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik..
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.'

Telah bersabda Rasullullah S.A.W:
'Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-
1. Orang-orang yang mati syahid.
2.. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3.Orang berpuasa di hari Arafah.'
Sekian untuk ingatan kita bersama.
Wassallam.**
Kanser daripada bekas makanan
Oleh AHMAD SYAHIR KASSIMsyahir.kassim@kosmo.com.my
RISIKO penggunaan bekas polistirena ini mendorong ada pihak melabelkannya sebagai keranda putih.
GEORGE TOWN - Kerajaan diminta bertegas mengharamkan penggunaan bekas makanan polistirena kerana ia mendedahkan pengguna kepada masalah kesihatan khususnya risiko kanser.
Selain itu, polistirena yang mengandungi bahan kimia stirena dan benzena boleh menjejaskan alam sekitar kerana ia didakwa sukar terurai, malah mungkin mengambil masa 500 tahun untuk dimusnahkan secara alam semulajadi.
Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S.M. Mohamed Idris berkata, bahan-bahan kimia daripada bekas itu boleh menyerap ke dalam makanan dan kemudian ke dalam tubuh manusia.
Katanya, Agensi Penyelidikan Kanser Antarabangsa (IARC), Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengkelaskan stirena sebagai bahan karsinogen kumpulan 2B iaitu agen penyebab kanser kepada manusia.
Ujarnya, stirena juga adalah mutagen yang boleh menyebabkan perubahan genetik yang berpotensi merosakkan sistem pembiakan dan berisiko kanser.
"Pendedahan kepada stirena walaupun sedikit boleh merendahkan bilangan sel darah merah selain kepada wanita boleh mengalami gangguan haid,'' katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

BEWARE OF PAPER ON THE BACK WINDOW OF YOUR VEHICLE

NEW WAY TO DO CARJACKINGS' (NOT A JOKE) Heads up everyone! Please, keep this circulating... You walk across the parking lot, unlock your car and get inside. You start the engine and shift into Reverse. When you look into the rearview mirror to back out of your parking space, you notice a piece of paper stuck to the middle of the rear window. So, you shift into Park, unlock your doors, and jump out of your car to remove that paper (or whatever it is) that is obstructing your view. When you reach the back of your car, that is when the carjackers appear out of nowhere, jump into your car and take off. They practically mow you down as they speed off in your car. And guess what, ladies? I bet your purse is still in the car. So now the carjacker has your car, your home address, your money, and your keys. Your home and your whole identity are now compromised! BEWARE OF THIS NEW SCHEME THAT IS NOW BEING USED.If you see a piece of paper stuck to your back window, just drive away.Remove the paper later. And be thankful that you read this e-mail. I hope you will forward this to friends and family, especially to women. A purse contains all kinds of; personal information and identification documents, and you certainly do NOT want this to fall into the wrong hands. Please keep this going

You will be happy we can save our friends and loved ones a lot of sufferings
SAYA SOLAT LIMA WAKTU TAPI..................



Saya solat lima waktu tapi......Ingat pada Allah hanya lima waktu itu saja
Dan pada masa lainnya saya lupa padaNyaJika Sholat saya 10 minit , maka cuma 10 minit itu saja ingat
pada NyaMungkin dalam 10 minit itu pun saya masih ingat selain daripada Nya.Sujud, rukuk, iktidal dalam solat saya masih kosong...

Saya solat lima waktu tapi....
Saya tidak bersyukur pada NyaPadahal dulunya saya amat susah,Allah yang memberi rezeki pada sayaDengan rezeki itu saya dapat membeli rumahDengan rezeki itu saya dapat menampung keluargaDengan rezeki itu saya dapat membeli kendaraan dan sebagainyaTapi.. hati saya masih belum puasSaya masih tamak akan harta dunia dan masih menganggap serba kekurangan
Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menggunakan perkataan yang tidak sopan kepada teman temanSaya sering menyakiti hati merekaSaya sering menghina merekaSaya sering menghina keturunan dan bangsa mereka seolah olah keturunan dan bangsa saya saja yang paling baikPada hal saya sendiri tidak tahu persis tempat saya di mahsyar nanti

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih sombong dengan ilmu yang saya milikiSaya masih sombong dengan amal perbuatan yang telah saya perbuatSaya masih sombong dengan ibadah yang saya lakukanSaya masih sombong dan menganggap sayalah yang paling pandaiSaya masih sombong dan merasa saya paling dekat dengan Allah SWT


Saya solat lima waktu tapi....
Dengan berbagai macam cara dan berbagai argumen saya berdebat mereka yang tidak sehaluan dengan saya.Padahal saya sendiri belum tahu,
redhakah Allah SWT dengan apa yang telah saya perbuat itu?
Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menggunakan ilmu hitam/ sihir untuk menjatuhkan musuh-musuhkuSaya menggunakan wang bahkan harta serta pangkat dan kekuasaan untuk menjatuhkan manusia yang saya tidak suka

Saya solat lima waktu tapi....
Saya amat bakhil dan kikir mengeluarkan wang untuk zakat dan sedekah kepada fakir miskin atau kepada anak yatim piatu/ masjid / surau kerena saya takut hartaku habis dan jatuh miskin

Saya solat lima waktu tapi....
Saya masih menyimpan sifat dengki dan khianat kepada teman teman yang berjaya dinaikkan pangkatnya atau dinaikan gajinya dan atau berhasil dalam usahanya,
padahal mereka berusaha dan bekerja sungguh sungguh,
tapi saya hanya bekerja seperti hidup segan mati tak mau!

Saya solat lima waktu tapi....
Saya mengabaikan anak isteri yang kelaparan dan menderita di rumah,kerena saya merasa sebagai raja di dalam rumahtangga dan boleh berbuat sesuka hati

Saya solat lima waktu tapi....
masih merungut dan mencaci maki bila saya ditimpa musibah,
walaupun sebenarnya saya tahu sesuatu musibah itu datangnya dari Allah,
kerana perbuatan dan sikap saya sendiriseharusnya saya sedar kepada siapakah saya mencaci maki itu?

Saya solat lima waktu tapi....
Menuntut ilmu semata mata mempersiapkan diri untuk berdebat dengan orang lain atau untuk menduga keilmuan mereka dan sengaja mencari cari yang tidak sehaluan dengan saya,
dan memaksa mereka mengikuti jejak langkah saya,
padahal seharusnya saya sedar tujuan kita menuntut ilmu adalah supaya kita dapat berbuat amal soleh dan beribadah dengan khusyuk dan tidak melakukan syirik kepada Allah (mempersekutukan Allah SWT dengan yang lainnya)







Saya solat lima waktu tapi....

Saya enggan melaksanakan serta kurang bahkan tidak faham dengan firman Allah SWT dalam Al Quran QS: 29 : (Al-Ankabut) : 45 yang artinya :-Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, iaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat.
Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar.Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat)adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain).
Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Saya solat lima waktu tapi....Saya tidak faham dan tidak tahu dan tidak menjalankan dengan benar firman Allah dalam QS 107. (Al Maa´uun) : yang artinya:-1. Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama ?2. Itulah orang yang mengherdik anak yatim3. dan Tidak menganjurkan memberi makan orang miskin4. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya6. orang-orang yang berbuat riya7. dan enggan (menolong dengan) barang berguna.

Firman Allah bermaksud: “Makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang telah diberikan Allah kepadamu dan syukurilah nikmat Allah, jika hanya kepada-Nya kamu menyembah.” (Surah An-Nahl, ayat 114)INGAT !!!! MAKANLAH MAKANAN YANG HALAL DAN DAN DIUSAHAKAN OLEH UMAT ISLAMSIMPAN DUIT DI INSTITUSI PERBANKAN ISLAMTUNAIKAN ZAKATTUNAIKAN SOLATBERIKANLAH DUIT BUAT IBU BAPASEDEKAHKANLAH DUIT UNTUK AMAL JARIAH

Jangan terlalu cepat menghukum jika kita sendiri

Jangan terlalu cepat menghukum jika kita sendiri tidak pernah menghulurkan sumbangan pada mana mana Pusat Tahfiz Semoga kita ambil ikti...